Amsterdam schrikt jonge Britse toeristen af

Amsterdam lanceert online een advertentiecampagne om jonge Britse toeristen die te hard uit de bol gaan, af te raden de stad te bezoeken. De stad viseert jonge Britten tussen 18 en 35 jaar oud die de boel op stelten zetten en over wie lokale bewoners hun beklag doen.

door
Belga, Redactie Online
Leestijd 1 min.

De advertenties onder het motto «Stay Away» waarschuwen op het internet voor de gevolgen van buitensporig alcohol- en drugsgebruik en zullen op zoektermen gericht zijn zoals «bachelor party Amsterdam» (vrijgezellenfeest Amsterdam), «cheap hotel Amsterdam» (goedkoop hotel Amsterdam) of «pub crawl Amsterdam» (kroegentocht Amsterdam).» De boodschappen beschrijven de risico’s op boetes, arrestatie, ziekenhuisopname en de gezondheidsrisico’s.

Uitbreiding

De stad is van plan de campagne eventueel uit te breiden naar toeristen van andere Europese landen die naar Amsterdam willen afzakken om te fuiven. De advertenties kaderen in inspanningen om de negatieve impact van het massatoerisme tegen te gaan.

Toeristen blijven welkom

«Bezoekers blijven welkom, maar niet als ze zich misdragen en de orde verstoren. Dan zeggen we als stad: liever niet, blijf weg», aldus schepen Sofyan Mbarki.