Drijven supermarkten de prijzen op? Testaankoop vraagt onderzoek naar «graaiflatie»
Testaankoop vraagt de Belgische Mededingingsautoriteit een onderzoek te starten naar «graaiflatie» in de supermarkten, waarbij hogere winstmarges de prijzen de hoogte injagen. De consumentenorganisatie ziet amper prijsdalingen, hoewel grondstofprijzen dalen.
Testaankoop zegt maandelijks de prijzen van 3.000 producten uit zeven supermarkten te vergelijken met de prijzen van vorig jaar. In juni stelde de organisatie een inflatie vast van 17%. «Het is duidelijk dat de consument nog lang niet kan profiteren» van de dalende prijzen op de internationale markten, aldus Testaankoop.
Wortels tot 70% hoger
Zo zitten de graanprijzen sinds oktober vorig jaar in dalende lijn, maar zijn sindsdien maar tien soorten bloem goedkoper geworden. Zeventien soorten werden duurder en vijf behielden hun prijs. Ook bij zuivel en frituurolie stelt Testaankoop vast dat de prijzen blijven stijgen, ondanks goedkopere grondstoffen.
Groenten zijn volgens Testaankoop nu gemiddeld zelfs een derde duurder dan een jaar geleden. Wortelen (+70%) en ajuinen (+63%) zijn uitschieters.
«Niet in voordeel consument»
«Het is duidelijk dat de vrije markt hier niet in het voordeel van de consument speelt», stelt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, vast. «De supermarktprijzen kunnen zeer snel stijgen als de groothandelsprijzen op de internationale markt stijgen, maar in de omgekeerde richting gebeurt dat amper, en zeer traag.»
Vorige maand zei het Federaal Planbureau weinig signalen van graaiflatie te zien. «Hoge winstmarges zijn beperkt tot een heel klein percentage van de bedrijven», klonk het. Ook de Nationale Bank stelde vast dat het geen wijdverspreid fenomeen is.
Alles wat je echt wilt weten op Metrotime.be