Mobiel en contactloos betalen wordt steeds meer de norm in België
Contactloos betalen is een manier om voornamelijk kleine betalingen uit te voeren. Het is snel, eenvoudig, veilig en hygiënisch. Deze manier van betalen was al langer aan een opmars bezig, maar door de coronapandemie is het belang ervan alleen maar toegenomen. Het werkt met behulp van een NFC-chip (Near Field Communication), een elektronische technologie die het mogelijk maakt om contactloos te betalen. Wanneer je je kaart, smartwatch of smartphone met een NFC-chip tegen een betaalterminal houdt, communiceert de chip draadloos met de terminal en wordt de betaling uitgevoerd. Ook kan er gebruik worden gemaakt van een QR-code die bijvoorbeeld met de smartphone te scannen is.
Voordelen voor winkeliers en consumenten
Voor winkeliers zijn er vaak geen extra kosten verbonden aan deze vorm van betalen. De kosten zijn hetzelfde als bij een gewone elektronische betaling. Het enige wat nodig is, is een geschikte betaalterminal. Deze betaalterminals kunnen worden gehuurd of gekocht. Daarnaast is het ook mogelijk om te betalen via een QR-code, bijvoorbeeld via de Payconiq-app. Op deze manier kan men ook online betalingen ontvangen, namelijk door op de webshop een QR-code te genereren.
Een van de voordelen van contactloos betalen, is dat er bij microbetalingen geen pincode hoeft te worden ingevoerd. Dit zorgt ervoor dat men minder tijd besteedt aan de Bancontact terminal en dat de volgende klant sneller kan worden geholpen. Daarnaast is het ook een veilige manier van betalen, omdat de betaling alleen kan worden uitgevoerd wanneer de NFC-chip zich in de nabijheid van de betaalterminal bevindt.
Meer betalingen met de smartphone
Ook betalen met een smartphone wordt steeds populairder. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de NFC-technologie of van een QR-code. Het grote voordeel hiervan is dat je geen portemonnee met bankkaarten meer nodig hebt, maar alleen je smartphone. Daar zet men ook op in. Bij Payconiq is het bijvoorbeeld mogelijk om de klantenkaarten in te scannen, zodat ook deze kaarten thuis kunnen blijven. Winkeliers hoeven er bovendien geen grote investeringen voor te doen. Het nadeel is dat de klant over een werkende smartphone en over internet moet beschikken. Hij moet ook de Payconiq-app hebben geïnstalleerd. Een deel van de consumenten valt hierdoor buiten schot. Daarom blijft het voor winkeliers belangrijk om ook andere betaalmethoden aan te bieden. Een betaalterminal is met andere woorden nog altijd onmisbaar.