Ruim 8 op de 10 leerkrachten in Vlaanderen vinden dat onderwijskwaliteit daalt

Een ruime meerderheid van de leerkrachten is van mening dat de kwaliteit van het onderwijs in België over het algemeen daalt, zo blijkt uit een studie van de vereniging Oproep Voor een Democratische School (OVDS). Onder Vlaamse leerkrachten stijgt het percentage zelfs naar 81%.

door
Redactie Online
Leestijd 2 min.

OVDS, een organisatie die ijvert voor kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen, heeft een enquête uitgevoerd bij 1.500 leerkrachten in het Franstalige en het Nederlandstalige onderwijs. Uit de resultaten blijkt dat 72% van de bevraagde leerkrachten vindt dat de onderwijskwaliteit achteruitgaat. Voor Vlaanderen gaat het om 81%, voor de Franse Gemeenschap om 65%.

Er is wel een duidelijk verschil tussen leerkrachten die in een «zeer bevoorrechte» omgeving werken (63%) en collega’s die werken met «zeer kansarme» leerlingen (75%).

«Ghetto’s van de armen»

Gevraagd naar de mogelijke oorzaken van de terugval, wijzen de leerkrachten op verschillende mogelijke interne en externe factoren. Als belangrijkste externe factoren wordt gewezen op de impact van videospelletjes en sociale media, maar ook naar de thuissituatie en naar het gebrek aan stimulering door de ouders.

Maar ook de manier waarop de scholen en het onderwijs zijn georganiseerd zijn een mogelijke oorzaak, erkennen de leerkrachten. Zo wijzen ze op de (te) grote klasgroepen, maar ook op het fenomeen van schoolsegregatie waardoor een groot deel van de leerlingen die met problemen kampen in dezelfde klassen en scholen zitten.

Om de onderwijskwaliteit opnieuw op te krikken, pleiten de leekrachten voor kleinere klassen - 92% van de bevraagden is daar voorstander van - en voor het einde van scholen die «ghetto’s van de armen» zijn geworden.

Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be