13.000 mensen vragen een abonnement aan op Charlie Hebdo

door
Roald
Leestijd 2 min.

Charlie Hebdo heeft na de tragedie bijna 13.000 extra abonnementen verkocht op twee dagen tijd. Normaal gezien kwam het magazine niet verder dan 300 abonnees. Dat meldt Le Figaro.

Het satirische weekblad kreeg deze week al ontzettend veel steun via sociale netwerken en tekenaars over de gehele wereld. Dat heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen want de website Viapresse beweert dat er woensdag 2600 abonnementen werden aangevraagd na de aanslag op het hoofdkantoor van het blad. Donderdag kwamen daar nog eens 10.000 aanvragen bij. Volgens Le Figaro zijn er meer dan 100.000 bezoekers geweest die getwijfeld hebben over een abonnement en Viapresse moest de servers versterken om de website draaiende te houden.

Gemiddeld worden er jaarlijks 300 abonnementen op Charlie Hebdo verkocht. De site biedt verschillende lidmaatschappen aan variërend van drie maanden tot 2 jaar tegen een kostprijs van 21,60 euro tot 166,50 euro. De helft van de nieuwe abonnees koos voor een jaar, 4% schreef zich ineens in voor 2 jaar, een kwart koos voor drie maanden en 20% wilde Charlie Hebdo voor 6 maanden.

Naast de nieuwe abonnees wilden vele media-groepen en organisaties de satirische krant financiële steun bieden. Zo doneerde The Guardian Media Group  128.000 euro. Fleur Pellerin, de Franse minister van Cultuur, kondigde ook al financiële steun aan. Ze plant om een bedrag van 1 miljoen euro te geven om de duurzaamheid van Charlie Hebdo te verzekeren. Ook Google doneerde en bedrag van een half miljoen euro.

Voor de aanval balanceerde Charlie Hebdo op de rand van het faillissement en bij gebrek aan verkoop was de angst aanwezig om echt overkop te gaan. De krant verkocht slechts 30.000 exemplaren en moest een aantal van 35.000 bereiken om break even te draaien. Dat verklaarde Charb, de hoofdredacteur die woensdag werd vermoord tijdens de aanslag.