3 belangerijke aspecten van een SEO strategie

Heb jij je al eens afgevraagd waarom de ene website hoger in de zoekresultaten staat, dan de andere? In dit artikel lichten we dit toe aan de hand van drie belangrijke aspecten van een SEO strategie. Het is voor organisaties de laatste jaren steeds belangrijker geworden om goed te worden gevonden. Immers, steeds meer consumenten doen hun aankopen online! Welke producten koop jij nog in een fysieke winkel? 

door
Online redactie
Leestijd 2 min.

SEO is een afkorting van search engine optimization. Factoren die hierbij komen kijken zijn onder meer kwalitatieve linkbuilding, het optimaliseren van bestaande- en toevoegen van nieuwe content aan een website en het optimaliseren van technische factoren. 

Aan de slag met kwalitatieve linkbuilding 
Linkbuilding omvat het uitbreiden van het linkprofiel van een website. Een linkprofiel is een netwerk van externe websites waarop een verwijzing is opgenomen naar je eigen website. Des te meer van deze (kwalitatieve) verwijzingen een website heeft, des te beter scoort deze normaliter in de zoekmachine. Zo benoemt ook LEQUAL online marketing dit op hun website. Dergelijke partijen kunnen op basis van verschillende factoren vaststellen of een link van een bepaalde website een goede toevoeging is aan het linkprofiel. Wanneer dit niet het geval is, zal een website toevoegen eerder tot schade leiden dan tot een verbetering van de prestaties van je eigen website. 

Optimaliseren en toevoegen van content
Een tweede aspect van een SEO strategie is het optimaliseren en toevoegen van content. De content wordt normaliter toegevoegd op basis van een zoekwoordenonderzoek. Dit onderzoek laat zien welke zoekwoorden het meest gebruikt worden door de doelgroep van je organisatie. Door deze zoekwoorden in interessante artikelen te verwerken, zal de website hier op langere termijn beter op scoren. De optimalisatie zit hierbij in het toevoegen van tussenkopjes, het toevoegen van afbeeldingen en infographics, enzovoorts. 

Technische factoren op pagina’s verbeteren 
Tot slot zijn er verschillende technische factoren die geoptimaliseerd moeten worden, om een goede positie te bereiken in de zoekmachine. Je kunt hierbij denken aan het voorkomen van 404 Errors op de website. Deze foutmeldingen ontstaan als je een pagina verwijdert, die wel geïndexeerd is door de zoekmachine. Met een 301-redirect los je dit probleem op. Tegelijkertijd is het belangrijk te voorkomen dat er te veel van deze redirects gebruikt worden. Dat is het geval als een pagina X naar een pagina Y verwijst en een pagina Y naar een pagina Z. Verstandiger is het om pagina X direct naar pagina Z te laten verwijzen.