5 tips om je eeuwige uitsteldrang aan te pakken

Je hebt het extreem druk en hebt eigenlijk geen minuut te verliezen. En net op dat moment lijkt alles interessant, behalve je moetjes. Voor je het weet is je middagpauze aangebroken en heb je nog steeds niets gedaan. Behalve schattige kattenfoto's kijken en  twee uur bellen met je beste vriendin. Tijd om te stoppen met uitstellen.
door
camille.van.puymbroeck
Leestijd 3 min.

1. Pas de 1-minuutregel toe

Ooit al gehoord van de 1-minuutregel? Die houdt in dat je alle taken die minder dan een minuut duren meteen doet. Van je bed opmaken tot een berichtje beantwoorden: stel het niet uit. Het heeft echt geen zin om zo'n dingen op een to-dolijstje te zetten - daar verlies je alleen maar meer tijd mee. Bovendien zorgt de 1-minuutregel ervoor dat je je instant productiever voelt en dat is dan weer goed om je volgende taken aan te pakken.

2. Ga eens naar buiten

En daar bedoelen we twee dingen mee. Ten eerste is het, zeker als je voor jezelf en van thuis uit werkt, vaak een goed idee om op verplaatsing te werken. Op die manier wordt je niet afgeleid door huishoudelijke klusjes en word je hopelijk geïnspireerd door het harde labeur van de mensen rond je. Gewoon al het feit dat je je aankleedt om de deur uit te gaan, kan ervoor zorgen dat je je productiever en meer capabel voelt. Ten tweede is het belangrijk om ook tijdens een werkdag af en toe een luchtje te scheppen. Strek even de benen en maak een wandeling, al duurt die maar tien minuten.

3. Maak doenbare lijstjes

Je kent het vast wel: je hebt het ongelooflijk druk en overloopt constant je to-dolijst in je hoofd. Ben je niets vergeten? Heb je alles gedaan? Schrijf alles op wat je moet doen, hetzij op papier, hetzij in een app. Dat maakt alles een stuk overzichtelijker en het geeft voldoening om iets te kunnen afstrepen. Let er wel op dat je taken niet te omvangrijk zijn. Zit je mailbox propvol, dan is het beter om je mail in stapjes weg te werken. Kwestie van niet ontmoedigd te geraken.

4. Pauzeer

Volgens een studie van de University of Toronto verlies je na 52 minuten je aandacht. Daarna is het aan te raden om een pauze van 17 minuten te nemen die je helemaal zelf invult. Serie kijken, lezen, eten, opruimen... Je kiest zelf waar je je in je pauze mee bezighoudt, maar zet wel een alarm om te vermijden dat die 17 minuten veranderen in vier uur. Wij zijn vast niet de enigen die zich daar al schuldig aan maakten in het verleden.

5. Beloon jezelf

Heb je goed gewerkt of is je werkdag voorbij? Gun jezelf dan een pleziertje. Een onderzoek van de Academy of Management wijst uit dat we beter presteren als we onszelf achteraf belonen. Op die manier heb je namelijk iets om naar uit te kijken en een reden om je werk af te maken. Beloon jezelf dus na afloop van elke werkdag, of dat nu is met een bakje chips, een filmavond of een koffie in je favoriete koffiebar.