5 tips voor een sterke start van je eerste job
1. Kijk op je horloge
Voorzie altijd een marge van een kwartier om niet te laat te komen. Laatkomers geven de indruk ongeorganiseerd te zijn en dat valt meestal niet in goede aarde bij je baas en je collega's. Een kwartiertje vooruit denken, voorkomt zelfs onverwachte vertragingen. Moet je om 9u op het werk zijn? Fout! Je moet er om 8u45 zijn.
2. Groet je collega's
Het eerste wat je doet wanneer je s morgens (op tijd) aankomt op je nieuwe werkplek: je collega's en bazen vriendelijk begroeten. Een glimlach en een goeiemorgen zijn nooit overbodig. Vergeet niet dat die mensen in zekere zin je nieuwe familie worden, die je bijna elke dag ziet. Beleefd en vriendelijk zijn, is de basis van elke werkrelatie.
3. Blijf kalm
Een nieuwe job betekent uit je comfortzone komen. Zeker als het je eerste job is. Je zal op de proef gesteld worden en wil het natuurlijk goed doen. Maar let op! Jezelf te veel druk op de schouders leggen, kan je goede voornemens schaden. Denk gewoon: Iedereen, hoe briljant ook, is ooit beginneling geweest. Een groentje' heeft het recht niet alles te weten, rond te tasten en fouten te maken. Het belangrijkste is je goede wil te tonen en je in te zetten. Ze hebben jou, en niet een ander gekozen voor de job. Da's geen toeval.
4. Leer van de anderen
Kunnen luisteren, creëert een serene band met je collega's en leert je hoe je nieuwe job in z'n werk gaat. Ook al denk je alles te weten, er gaapt vaak een grote kloof tussen theorie en praktijk. Vergeet niet dat anciens onbetaalbare ervaring hebben, die je tijd kan helpen winnen. Luister dus aandachtig naar hun raad. Doen ze dat niet uit zichzelf? So what! Trek dan je stoute schoenen aan en ga links en rechts vragen stellen. Schroom werkt vaak in twee richtingen. Van zodra het ijs gebroken is, doen veel collega's niets liever dan nieuwelingen goede raad te geven.
5. Smeed banden
Een van de sleutels tot een professionele ontplooiing is de sfeer op de werkvloer. Kruip dus niet in je schelp. Neem de tijd voor een koffietje of een babbel met een collega of baas. Laat wat informatie doorsijpelen over jezelf, je karakter of je interesses. En stel vragen om hen aan de praat te krijgen. Door banden te smeden, voel je je part of the team en dus minder gestresseerd.