Aantal verkeersdoden historisch laag

Vorig jaar vielen er bij verkeersongevallen op de Vlaamse en Brusselse wegen 620 doden te betreuren. Dat is 13% minder dan in 2015 en het laagste cijfer in jaren.
door
Xavier
Leestijd 2 min.

Elke dode die ons verkeer eist, is er natuurlijk een te veel, maar de laatste cijfers over het aantal verkeersdoden in Vlaanderen en Brussel zijn positief. Opnieuw is er een daling te merken en het aantal slachtoffers bereikte een historisch laagtepunt.

In 2016 is het aantal verkeersdoden op Vlaamse en Brusselse wegen teruggevallen tot 640, blijkt uit de Verkeersbarometer van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Dat is een afname van 13% tegenover 2015. Het aantal slachtoffers dat op de plaats van het ongeval overleed komt op 540 te liggen. De balans dertig dagen na het ongeval bedraagt 640. Een decennium geleden schommelden die cijfers nog rond de 1.000.

Limburg krijgt goede punten

Positief is dat het aantal verkeersdoden in alle gewesten daalde. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers viel in Vlaanderen het sterkst terug in Limburg. West-Vlaanderen is de enige provincie die het aantal slachtoffers niet kon terugdringen. In Wallonië scoort Luxemburg het best. In Namen en Waals-Brabant vielen wel meer slachtoffers.

Het aantal fietsongevallen nam wel toe, zeker in Brussel, waar dat aantal zelfs met een vijfde steeg. Ook in Vlaanderen waren er ruim 2% meer ongevallen. Die stijging komt er onder meer door een stijgend aantal fietsongevallen met senioren.

"Gevolgen van ongeval worden minder zwaar"

Benoît Godart, woordvoerder van het BIVV, is tevreden met de cijfers. "Auto's worden steeds veiliger, waardoor de gevolgen van een ongeval minder zwaar zijn", legt hij uit aan Metro. "Bovendien stimuleren de verzekeraars veilig rijgedrag bij jonge chauffeurs en worden er meer alcoholcontroles uitgevoerd." Brussel blijft wel de slechtste leerling van de klas. "Er zijn meer slachtoffers omdat het aantal auto's in de hoofdstad blijft stijgen. Door de aanslagen gebruiken minder mensen het openbaar vervoer." Ook de hoge cijfers bij fietsers wijt hij aan een toename van het aantal tweewielers in de stad. (gg)