Al 10.000 reizigers getroffen door staking Swissport
Zowel het laden als het lossen van de vertrekkende en aankomende vluchten werd vanochtend stilgelegd door een spontane staking bij de ochtendploeg van Swissport. Er wordt geklaagd over te hoge werkdruk en slecht materieel.
Enkel handbagage
Volgens Van Impe behandelt Swissport circa 60% van de vluchten op Zaventem. Brussels Airlines, de belangrijkste klant van het bedrijf, geeft prioriteit aan de afhandeling van aankomende vluchten en vraagt vertrekkende reizigers om enkel met handbagage te reizen. In de vertrekhal herschikken reizigers daarom in laatste instantie nog hun bagage.
Op de website van de luchthaven is een alert geplaatst. Op die link kunnen reizigers doorklikken voor een overzicht van welke maatschappijen met Swissport werken voor de bagageafhandeling. Het gaat onder meer om Alitalia, Air Canada, Delta Air Lines, Lufthansa en Thomas Cook.
Nieuw overleg
Een eerste gesprek tussen vakbonden en directie bij Swissport heeft deze voormiddag geen resultaat opgeleverd. Rond 15 uur volgt nieuw overleg, zegt Sandra Langenus van de socialistische vakbond ABVV-BTB.
bron: Belga