"Albert Heijn zal verdwijnen in België"
De deal tussen Albert Heijn en Delhaize heeft geen grote gevolgen voor de klant. Dat zegt marketingprofessor Gino Van Ossel van de Vlerick Business School.
Wat zullen de gevolgen zijn voor de klanten?
Van Ossel: «Belangrijk is op te merken dat het gaat om een fusie tussen holdings, niet tussen supermarktketens. Voor de consument zal er in zijn vertrouwde Delhaizesupermarkt hoogstwaarschijnlijk niet veel veranderen. Deze fusie kan er zeker wel voor zorgen dat de prijzen in de supermarkten nog wat verder dalen. Maar de prijzen zullen zeker niet naar hetzelfde niveau als Nederland gaan, de kosten zijn nu eenmaal hoger in België. Men is daar te optimistisch over.»
Wat met de winkels van Albert Heijn in België?
«Ik verwacht dat Albert Heijn volledig zal verdwijnen in België. Momenteel hebben ze dertig winkels in ons land. Een deel daarvan zal veranderen in een Delhaizewinkel, een deel zal verdwijnen.»
Wat zijn de gevolgen voor de andere Belgische supermarkten?
«Delhaize zal meer financiële middelen hebben, waardoor ze scherpere prijzen kunnen hanteren. Ze zullen zeker acties doen om meer marktaandeel te krijgen en meer winst te maken, maar het is maar de vraag of Delhaize een prijsbreker wil zijn. Dat zijn ze nu ook niet. In elk geval worden ze een meer geduchte concurrent. Interessant is ook dat webwinkel bol.com, een onderdeel van Ahold, via samenwerkingen met Delhaize een grotere rol zou kunnen spelen in België. Zo krijgen ze er in een klap 140 winkels bij die ze kunnen gebruiken als afhaalpunt. Dat is bijkomende concurrentie voor bijvoorbeeld speelgoedwinkels en boekhandels.»
(jm)