Alles wat je moet weten over de veranderingen die Facebook aankondigde

door
Roald
Leestijd 2 min.

Facebook heeft gisteren tijdens zijn jaarlijke F8 Developer Conference in San Francisco een aantal grote veranderingen aangekondigd voor gebruikers, ontwikkelaars en app ontwerpers.

CEO Mark Zuckerberg begon de conferentie met de aankondiging van een grote update van de Facebook Messenger. De Messenger-app zal in de toekomst uitgroeien tot een ware communicatie-hub waar gebruikers in staat zullen zijn om veel meer te doen dan alleen chatten met anderen. Ontwikkelaars kunnen nu een knop toevoegen die rechtstreeks toegang verschaft tot de Messenger, waarna gebruikers die bijvoorbeeld een filmticket aangekocht hebben, de informatie op het ticket meteen naar vrienden kunnen doorsturen.

De meeste partners die nu met Facebook werken, richten zich voornamelijk op apps voor foto's en entertainment. Sommige apps zullen special ontwikkeld worden voor het platform terwijl anderen de Messenger inbouwen als een extra functie.

Messenger Business

Een opmerkelijke eigenschap van het groeiende platform is Messenger Business, waarmee gebruikers met handelaren kunnen comuniceren door ze een directe boodschap te sturen of een reservering kunnen maken of informatie over de verzending van goederen kunnen controleren.

Gebruikers zullen eenvoudiger contact kunnen maken met bedrijven en persoonlijke gesprekken kunnen hebben met de klantendienst. Ze kunnen heel gemakkelijk vragen stellen en ze zullen onmiddellijk een passende reactie krijgen.

Spherical Videos

Tijdens de conferentie werd er ook een hele tijd gespendeerd aan de toekomst van video op de site. Om te beginnen zal het sociale netwerk binnenkort de spherical video ondersteunen. Dat zijn speciale video's die in 360° werken en die je kan bekijken met een Virtual Reality Headset. Ze worden opgenomen met 24 camera's met hoge resolutie. De video's zullen compatibel zijn met onder andere de Samsung Gear VR en Oculus Rift.

Embeddable videos

Facebook stelde ook een nieuwe plug-in voor waarmee uitgevers video's van Facebook kunnen insluiten op hun website. Daarmee wil het social platform YouTube inhalen dat dit al een hele tijd geleden mogelijk heeft gemaakt.

Facebook zorgde ook voor een verandering in de commentaren. Gebruikers kunnen op hun account inloggen op de externe website en een reactie achterlaten bij de video. Die reactie zal gekopieerd worden op de Facebook-pagina waar de video eerst verscheen.

Analytics voor apps

Het bedrijf introduceerde een nieuwe Analytics voor Apps die een overzicht van gegevens aanbiedt zodat ontwikkelaars en marketeers hun publiek beter kunnen begrijpen.

Internet of Things

Ten slotte introduceerde Facebook een software developer kit (SDK) die ontwikkelaars van apparaten die aangesloten worden op het internet, kunnen gebruiken om hun apparaten te verbinden aan Facebook. The Internet of Things verwijst naar producten die zijn aangesloten op het web. Het omvat alles van slimme thermostaten en garagedeuren tot tandenborstels, tennisrackets en zelfs je bed. Ze verzamelen gegevens over je gebruik van het apparaat en geven richtlijnen om je levensstijl te verbeteren (hoe je de bal beter kan raken met je tennisracket bijvoorbeeld).

Het is nog onduidelijk wat Facebook precies van plan is met de SDK, maar wellicht willen ze het op termijn mogelijk maken om je garagedeur te openen of de lichten te dimmen via het sociale netwerk.