Als je er tijd insteekt, kan het alleen maar goed aflopen
In onze reeks over het Brussel Young Exporter Program (BYEP), een opleiding die van jongeren exportspecialisten maakt, brachten we eerder al een interview met Steven De Volder. Steven liep stage bij de chocolaterie en confiserie Vanparys. Om beter te weten hoe zo'n stage begeleid wordt spraken we met Luc Van der Rasieren, Sales Manager bij Vanparys en de stagecoördinator van Steven.
Wilt u zich even voorstellen?
Ik ben Luc Van der Rasieren, 43 jaar, en ongeveer 20 jaar professioneel actief in de chocoladesector. Ik werkte een lange tijd voor Mars/M&M's en Leonidas. Nu ben ik sales manager bij Vanparys. Ik ben er vooral bezig met retail en internationale verkoop.
Wat doet Vanparys?
Vanparys staat bekend voor zijn suikercoatings en confiseriecreaties. Ons bedrijf creëerde de eerste chocolade suikerboon. Voordien kende iedereen dragees als amandelen omhuld met een suikerlaagje. Tot Felix Vanparys op het idee kwam om de kern door chocolade te vervangen en die te omhullen. In de loop der jaren kwamen er alsmaar meer kleuren bij. De specialiteit van Vanparys zijn verschillende formaten chocoladekernen omhuld door laagjes suiker in heel bijzondere kleuren. Twee jaar geleden zijn we ook begonnen met chocolade coating. We hadden de machines én de knowhow om in te spelen op die nieuwe trend. Intussen hebben we een uitgebreid gamma producten die alleen met chocolade omhuld zijn.
Waar is het bedrijf gevestigd? Hoe groot is het?
We zijn een Brussels bedrijf, gevestigd in Evere. Vandaag telt Vanparys 40 medewerkers. Tijdens de gloriejaren, in de jaren 50, waren we met 220. Vanparys werkt nog altijd volgens de oude traditie, met ronddraaiende koperen kuipen, voor een perfect afgewerkt product. Bij ons duurt het twee weken om een dragee te maken. Het product moet maar liefst vier keuringen passeren voor het geschikt is voor de verkoop.
Hoe heb je het BYEP leren kennen?
We hebben regelmatig contact met Brussel Invest & Export, aangezien we vaak deelnemen aan beurzen in het buitenland die deze dienst organiseert. Brussel Invest & Export steunt ook Brusselse bedrijven, zoals Vanparys, die in volle groei zijn maar soms een wat moeilijkere periode doormaken. Tijdens een van voornoemde beurzen zijn we beginnen praten over de mogelijkheid om een beroep te doen op een stagiair. Om twee redenen: enerzijds om onze internationale uitbreiding in handen te nemen. We zijn een klein bedrijf en hebben de organisatorische middelen niet om iemand naar het buitenland te sturen. Anderzijds halen we iemand in huis met de nodige kennis van de wetgeving om nieuwe markten te kunnen aanboren. Het idee is om de BYEP-stagiair aan te werven als hij goed werk levert. Dat hebben we nu al twee keer gedaan.
Wat was de opdracht van Steven in het kader van zijn opleiding?
We hebben een gamma chocoladeproducten ontwikkeld die kunnen geconsumeerd worden tijdens andere gelegenheden dan dopen, communies of huwelijken. Die producten waren gericht op de Belgische markt. De logische geografische stap om uit te breiden leek ons dan ook Frankrijk. We hebben Steven daarom gevraagd een specifieke, goed gestructureerde marktstudie te maken van Frankrijk.
Jullie volgen de stage dus echt van dichtbij op?
Ja, absoluut. Ik ben meermaals naar Parijs gereisd om Steven te zien. Een degelijke follow-up van een stage is belangrijk. Niet alleen voor ons bedrijf, om achteraf nergens spijt van te hebben, maar ook voor de stagiair zelf, om van zijn stage een succes te maken, zodat hij zich gewaardeerd voelt. Een grondige briefing, waarin we hem onze visie uitleggen, is dus cruciaal. Tijdens de stage is het belangrijk om ter plaatse te gaan kijken, om te zien of hij vooruitgang boekt, hoe het allemaal verloopt enzovoort... Hetzelfde geldt voor de winkels. Men moet met eigen ogen zien hoe het er op de markt aan toe gaat.
Hoe verliep het eerste deel van de opleiding in Brussel?
Steven heeft eerst een maand bij ons in Brussel op kantoor doorgebracht om de producten te leren kennen en te begrijpen hoe ons bedrijf werkt. Een degelijke opleiding dus, om te kunnen antwoorden op de basisvragen van klanten en prospecten.
En na zijn stage?
Zijn stage liep af in juli en in augustus hebben we hem aangeworven. In oktober heeft hij de toonaangevende voedingsbeurs SIAL (Salon International de l'Alimentation) in Parijs voorbereid. We zijn nu net terug van de Chocoladebeurs in Parijs, die hij eveeens heeft voorbereid. De contacten die we er hadden, hebben nieuwe deuren geopend. We hebben er al enkele contracten afgesloten. Niks dan goed nieuws dus. Ik zou het zo weer allemaal opnieuw doen.
Hoe hebben jullie geïnvesteerd in dit programma?
We hebben er veel tijd voor uitgetrokken. Maar als je het goed aanpakt, de stagiair motiveert, hem uitlegt wat je van hem verwacht en hem elke dag van dichtbij opvolgt, dan kan het alleen maar goed aflopen!