Amazon gaat strijd aan met Spotify

Amazon lanceert binnenkort een eigen streamingsdienst voor muziek. Daarmee gaat het grote e-commercebedrijf de concurrentie aan met de bestaande diensten als Spotify, Apple Music, Deezer en Tidal.
door
Heleen
Leestijd 1 min.

De muziekdienst zal volgens bronnen van The Financial Times volgende maand al gelanceerd worden. Die zal bovendien gekoppeld worden aan Amazon Prime, de streamingdienst voor video's met al ruim 50 miljoen gebruikers.

Of Amazon veel nieuwe zielen zal winnen, is nog maar de vraag want bedrijven als Spotify, Apple Music en Tidal hebben al heel wat betalende klanten. Spotify heeft er 30 miljoen en bij Apple Music staan er 15 miljoen op de teller. Toch is Amazon ervan overtuigd dat het nog een stevig marktaandeel kan veroveren.

Daarvoor zit het Amerikaanse bedrijf met verschillende platenmaatschappijen rond de tafel. Die onderhandelingen zijn cruciaal om de dienst succesvol uit te werken. Amazon wil de dienst in de Verenigde Staten aanbieden voor 9,99 dollar (ongeveer 8,9 euro) per maand, maar er zal ook een goedkopere versie zijn voor de gebruikers van de ‘virtuele assistent' Echo. Die zal slechts tussen de 4 en 5 dollar (3,5 en 4,5 euro) per maand kosten.

Daar moeten de platenmaatschappijen natuurlijk mee instemmen en net daar wringt het schoentje. Apple Music en Spotify hebben al verwoede pogingen ondernomen om de prijs van hun dienst te drukken, maat botsten telkens op een njet van de muziekbonzen. Ook de muzikanten zijn maar koele minnaars van de streamingdiensten. Zo weigeren sommigen zoals Taylor Swift hun muziek aan te bieden via een van de diensten.