Amerikaanse staat verwijdert klimaatverandering uit eindtermen

De Amerikaanse staat Idaho heeft elke wetenschappelijke referentie naar de klimaatverandering verwijderd uit de eindtermen van de scholen. De reden was dat leerlingen zo leren "zelf conclusies te trekken op basis van het bewijs".
door
Xavier
Leestijd 2 min.

Amerikaans president Donald Trump herinnert er ons elke dag aan dat er in de VS nog heel wat mensen niet geloven in het aandeel van de mens in de klimaatverandering. Dat is nog maar eens duidelijk geworden in het parlement van de staat Idaho. Die keurde een voorstel goed dat alle verwijzingen naar de staat van ons klimaat in de eindtermen verwijdert.

Concreet wordt alle inhoud geschrapt die een bepaalde wetenschappelijke theorie ondersteunt. Vaak werd daarin de klimaatverandering vermeld. Ook een paragraaf die bepaalt dat leerlingen moeten weten "hoe energie uit natuurlijke bronnen gehaald wordt en wat het effect daarvan is op de natuur", vloog de deur uit.

"De aarde mag plat zijn"

Republikein Scott Syme was een van de mensen die voor het voorstel stemde. Hij argumenteert dat de vorige stukken tekst een bepaalde wetenschappelijke visie opdrong aan de leerlingen, "in plaats van ze aan te leren om zelf een conclusie op te bouwen aan de hand van het bewijs", zegt hij aan Think Progress.

"Het was duidelijk op te maken uit de gesprekken die we voerden, dat de studenten de zaken zelf willen onderzoeken. Als je al een conclusie meegeeft in de eindtermen, stokt dat het eigen onderzoek." Het maakt hem niet uit of die zelfgevonden conclusie dan is dat de aarde plat is. "Zolang het maar hun eigen conclusie is."

Idaho staat niet alleen in de beslissing. Vorig jaar bogen negen Amerikaanse staten zich over voorstellen die de aanwezigheid van klimaatverandering in de klas wilden beperken of leerkacht aanmoedigden om andere kanten van het klimaatdebat uit te lichten. Enkel in Alabama werd het goedgekeurd. Daar is er nu "academische vrijheid rond wetenschappelijk bewijs."