Aquafin gaat drones inzetten om riolen te inspecteren
"Een riool is het moeilijkste wat er bestaat om met een drone in te vliegen", laat Alexander Mouton, adviseur rioolmanagement bij Aquafin, zich tijdens een demonstratie van een rioolinspectie met drone ontvallen, "het is een agressief milieu, het is er donker, maar toch gaan we het doen omdat we ervan overtuigd zijn dat het niet alleen technisch een meerwaarde is, maar ook financieel."
Rijdende robot
Aquafin voert in het Vlaams gewest jaarlijks inspecties uit over zo'n 250 kilometer leidingen. De betrachting is dat dat in de toekomst jaarlijks 500 km gaat worden. Mouton: "Dit zou leiden tot een exuberante kost voor inspecties en leidingen, maar de drone zal daarbij een zeer nuttige hulp zijn.» Want met de drone kunnen die kosten naar beneden.
Nu gebeurt een volledige camera-inspectie met een rijdende robot, maar voor die eraan kan beginnen, moet absoluut eerst in de riolen het slib geruimd worden. Die reinigingen hebben een enorme kost, zo'n 1,2 miljoen euro jaarlijks. "Dat bedrag kan met 40% naar beneden wanneer de inspecties met drones gaan gebeuren", maakt Alexander Mouton zich sterk, een besparing van bijna een half miljoen euro jaarlijks.
Onder je arm
Naast de besparing omdat de kost voor het reinigen van het slib gedeeltelijk wegvalt, zien ze bij Aquafin nog voordelen. Ten eerste is er de tijdswinst, een drone vliegt sneller dan een camerarobot rijdt. Bovendien biedt de drone ook een oplossing voor omgevingen die moeilijk bereikbaar zijn. Alexander Mouton legt uit: "om de buis te ruimen, moeten wij vaak met twee vrachtwagens ter plaatse gaan. In schoolomgevingen en winkelstraten is dat moeilijk. Daarnaast hebben wij ook leidingen in veld en bos die niet alleen niet bereikbaar zijn met vrachtwagens, maar zelfs niet met een bestelwagen. De drone neem je gewoon onder je arm en je geraakt er overal mee."
Aquafin laat nu een nieuwe drone ontwikkelen die handig in gebruik moet zijn voor de Aquafin-werknemers zelf. De eerste tests met het prototype komen er nog deze maand. De eerste volledig operationele toestellen worden in de zomer van 2020 verwacht.