Autofabrikanten omarmen het verleden en dat doen ze niet zomaar

Waarom veranderen wat goed is? Dat is alvast wat de hedendaagse autofabrikant denkt. Uiteraard doen er allerlei nieuwigheden hun intrede, met de elektrische aandrijving als het beste voorbeeld, maar toch roepen veel modellen ook heel wat nostalgie op. Soms praktisch onzichtbaar onder de motorkap en soms druipt de nostalgie van het design af. En dat is geen toeval.

door
Online redactie
Leestijd 3 min.

Het mooiste voorbeeld is misschien wel de Jeep Renegade, die in feite in hetzelfde nest is geboren als de Fiat 500X. Het Amerikaanse merk is groot geworden met stoere en forse terreinwagens en dan lijkt de Renegade stiekem wel een speelgoedautootje te zijn. Toch heeft men er alles aan gedaan om de gedownsizede Jeep met een vleugje nostalgie op te leuken. De gigantische neus doet bijvoorbeeld uitschijnen alsof je in de grotere auto van weleer rijdt, terwijl de grille trouw blijft aan het stoere design van vroeger. Alles aan de vernieuwde Jeep doet denken aan het verleden, terwijl het een volledig andere auto is.

Trouw aan wat onder de motorkap zit

Sommige autofabrikanten verwijzen visueel naar het verleden, terwijl andere fabrikanten trouw blijven aan de techniek die hen bracht waar ze vandaag zijn. Dat is bijvoorbeeld het geval voor Audi, waarbij de merkslogan Vorsprung durch Technik niet toevallig zijn vijftigste verjaardag viert. Uiteraard bouwt men er steevast aan de auto van de toekomst, maar onder de motorkap blijft men graag trouw aan wat het bij hun auto's al jaren goed doet.

Dat deden ze bijvoorbeeld eerder al bij de eerste generatie van de Audi RS3, toen Audi verschillende kenmerken van de legendarische, sportieve wagens van de jaren '80 in het model inbedde. Het zijn dezelfde basisingrediënten die Audi opnieuw heeft overgenomen in de nieuwste generatie van de RS3, die opvallend trouw blijft aan de vijfcilinder waar zijn voorvaderen zo trots op waren.

In de nieuwe RS3-generatie is het 2.5 TFSI-blok opnieuw gebruikt. Maar liefst negen keer op rij heeft het de titel International Engine of the Year gewonnen en al talloze keren werd het einde van zijn carrière geprofeteerd, maar al minstens even vaak bewees Audi het tegendeel. Voor de praktische voorzieningen bouwt men verder op de standaard A3, hoewel de herschikking van de accu voor een iets lager koffervolume zorgt. De nieuwe RS3 is te verkrijgen met twee koetswerken, namelijk berline en sportback. De basisprijs voor de sportback bedraagt 61.900 euro. De berlineversie moet zo'n 1400 euro extra kosten.

Consumenten smachten naar de warme gloed van het verleden

Van de melkboer tot HelloFresh: de tijden zijn veranderd, maar toch is veel nog steeds hetzelfde. HelloFresh doet bijvoorbeeld niks nieuws met het leveren van eten aan huis. Het doet het dan wel aan de hand van een massaconsumptieformule en met gemotoriseerde voertuigen, maar verder verschilt het concept maar weinig van de bakker met zijn bakfiets. Waarom veranderen wat goed is? Dat is uiteraard ook wat autoproducenten denken. En daarom bouwen ze verder op eerdere technologische ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld Audi het zo vaak doet.

Het visueel terugblikken op het verleden is minstens even logisch. De consument smacht namelijk naar de vervlogen tijden. De consument is op zoek naar een soort van romantiek en dat bieden producenten door terug te spoelen naar het warme verleden. Douwe Egberts maakt om deze reden dan ook continu gebruik van nostalgie in hun campagnes. Het is zeker niet het enige bedrijf dat dit doet. Nostalgiemarketing heet het en het is een geniale zet. En waarom zouden autofabrikanten het niet doen? Want vroeger was alles beter, toch?