Belg rijdt te snel, maar wil wel meer controles

Meer dan de helft van de Belgen is voorstander van meer snelheidscontroles. Tegelijkertijd geeft ongeveer driekwart van de chauffeurs toe dat ze te snel rijden in het verkeer.
door
Xavier
Leestijd 2 min.

De Belg heeft een baksteen in de maag en het stuur van een auto in de handen. De Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) stelt dat de vierwieler in Vlaanderen en Wallonië het belangrijkste vervoermiddel is. En hoewel onze voorkeur uitgaat naar de wagen, hebben we er een hypocriete relatie mee.

Voor alcoholslot en fluohesjes

Uit de antwoorden van 2.100 Belgen ouder dan zestien blijkt dat 58% te vinden is voor het verder opdrijven van het aantal snelheidscontroles, terwijl een kwart van de bevolking vindt dat er te veel geflitst wordt. Nog een groter aantal, 73%, is voorstander van meer alcoholcontroles. Zo'n 67% van de Belgen is ook voor het verplichten van fluohesjes voor fietsers en voetgangers in het donker en het alcoholslot voor recidivisten (81%).

Driekwart rijdt te snel

Toch zijn we minder kritisch als het over ons eigen rijgedrag gaat. Zo geeft 72% van de respondenten aan dat ze zich buiten de bebouwde kom niet altijd houden aan de snelheidsregels. In het algemeen vertonen jongeren vaker risicogedrag dan ouderen.

Fietsen veiliger in Vlaanderen

Het algemene verkeersONveiligheidsniveau is de laatste vijf jaar niet spectaculair gestegen of gedaald. Wel zijn er enkele lokale verschillen. Bromfietsers en vrachtwagenchauffeurs zijn meer op hun gemak in Brussel. Fietsers voelen zich dan weer duidelijk veiliger in Vlaanderen. Dat verklaart ook het verschil in het aantal tweewielers ten noorden en ten zuiden van de taalgrens. De fiets is vooral populair in Vlaanderen en Brussel. Slechts 1% van de Walen haalt regelmatig zijn of haar stalen ros van stal.