Belg voelt zich steeds veiliger in het verkeer
Voor de derde Nationale VerkeersONveiligheidsenquête bevroeg het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) maar liefst 2.100 Belgen. De gemiddelde onveiligheidsscore voor 2014 kwam uit op 4,6 op een schaal van 0 (= zeer veilig) tot 9 (= zeer onveilig). In 2013 gaf het onderzoek 4,7 aan. In 2012 was dat nog 5, een lichte daling dus.
Oorzaken onveiligheidsgevoel
Overdreven snelheid en een agressieve rijstijl zijn met voorsprong de belangrijkste oorzaken van het onveiligheidsgevoel. Rijden onder invloed en bestuurders die met andere dingen bezig zijn dan het verkeer (bv. smartphone) zijn volgens Belgen ook steeds grotere gevaren.
Weggebruikers pleiten daarom voor meer snelheids- en alcoholcontroles, en hardere campagnes. Ook het draagvlak voor het rijbewijs met punten lijkt te groeien in vergelijking met voorgaande jaren.
Hypocrisie
Opvallend is echter dat, hoewel Belgen bewust zijn van de gevaren, ze in dezelfde enquête zeggen dat ze de regels aan hun laars lappen. Dit geldt zeker voor jongeren. De jongere garde geeft, meer dan de 35-plussers, toe dat ze vaak te snel rijden. Daarnaast luisteren ze beduidend meer naar muziek op de openbare weg, kruipen ze vaker moe achter het stuur en durven ze wel eens bellen in de wagen.
Openbaar vervoer in opmars
Terwijl de auto het populairste vervoersmiddel bij uitstek is, wint het openbaar vervoer ook aan terrein. Zo konden de trein, tram, bus en metro in 2014 63<UN>% van de Belgen overtuigen, terwijl in 2013 nog maar 56<UN>% van de weggebruikers zich met het openbaar vervoer verplaatste. «Dit heeft vooral betrekking op mensen die occasioneel beroep doen op het openbaar vervoer, bijvoorbeeld de trein nemen voor een uitstapje naar zee of de bus voor lastminute-inkopen voor de eindejaarsperiode», legt woordvoerder van BIVV Koen Peeters uit aan Metro.
Ook minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) was aanwezig bij de voorstelling van de enquête. Zij wil het aantal verkeersdoden tegen 2020 met de helft terugdringen ten opzichte van 2010. «Het verschrikkelijk ongeval in Denderleeuw toont meer dan ooit aan dat preventie maar ook controles noodzakelijk zijn», besluit de minister.
(ldc)