"Belgische webshops zijn betrouwbaar"

Almaar meer mensen shoppen online. En hoewel sommigen nog altijd wat terughoudend zijn, presteren de webshops die actief zijn in België doorgaans helemaal zoals het hoort, zegt Test-Aankoop.
door
Matthias
Leestijd 2 min.

In 2016 kocht 57% van de Belgische consumenten iets online, zo blijkt uit een enquête van de FOD Economie. Daartegenover staat dat 1 Belg op 4 nog nooit online geshopt heeft. Enkele van de redenen daarvoor zijn twijfels over de veiligheid van online betalen (23%) en een gebrek aan vertrouwen in de levering (13%).

Nochtans zijn de webshops die actief zijn in België over het algemeen betrouwbaar, zegt Test-Aankoop. De consumentenorganisatie nam 59 van de meest gebruikte webshops onder de loep. Zeventien daarvan krijgen vijf sterren, nog eens zeventien vier sterren.

Een van de sterke punten is het feit dat 69% van die webshops "onberispelijk" is op het vlak van informatie over het herroepingsrecht (de mogelijkheid om je aankoop binnen de 14 dagen te annuleren). Uit het onderzoek blijkt ook dat 80% "de regels inzake de verwerking van persoonlijke gegevens uitstekend respecteert".

 

Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Zo voldoet slechts 10% van de webshops volledig aan de eisen van de consumentenorganisatie op het vlak van algemene verkoopvoorwaarden. Verschillende sites wijzen bijvoorbeeld elke verantwoordelijkheid af in geval van onjuiste foto's of informatie.

Tevreden gebruikers

Ondanks die pijnpuntjes zijn de consumenten doorgaans erg te spreken over hun online verkopers: 80% is tevreden over de levering en de retourmodaliteiten. Slechts 5% van de bestellingen kwam te laat aan, en dat is meteen het voornaamste probleem.

Op basis van zijn onderzoek en de mening van de consumenten ontwikkelde Test-Aankoop een vergelijkingssite van de webshops in België. Elf daarvan krijgen zowel van de organisatie als van de consumenten een topscore. Het minst tevreden waren de deelnemers aan de enquête over Groupon.