Brusselaars delen weldra ook elektrische scooters
Het gaat deelsystemen als Cambio en Villo! voor de wind en nu wil de scooterindustrie ook proeven van dat succes. Zo start het Brusselse bedrijf Scooty een test met 18 tot 21 elektrische tweewielers in de buurt rond het Centraal Station, de Europese wijk en de Louizalaan. Alle bromfietsen zullen ook uitgerust zijn met een helm. Vanaf de lente van 2017 willen de initiatiefnemers het aantal scooters uitbreiden en de zone waarin ze gebruikt worden stelselmatig vergroten.
Hoe het werkt
Het enige wat je nodig hebt om met Scooty door de hoofdstad te snorren, is een smartphone en de app. Via de mobiele toepassing krijgen gebruikers een overzicht van alle beschikbare scooters. Als ze een vrij exemplaar vinden, kunnen ze dat op de kaart aanklikken en reserveren. Vervolgens heeft de chauffeur een kwartier de tijd om de bromfiets te vinden, hem te ontgrendelen en te starten met een code.
«Gebruikers kunnen kiezen voor een abonnement of betalen per rit», legt Bram Vandeperre van Scooty uit. «Voor 3,50 euro kan je een kwartier door het Brusselse verkeer laveren. Daarna moet je 20 eurocent per minuut extra neerleggen.» De betaling zal ook volledig via de applicatie gebeuren.
Tegen files en luchtvervuiling
Met de elektrische scooters hopen de creatieve initiatiefnemers de luchtvervuiling aan te pakken. Tegelijk willen ze een mobiliteitsalternatief aanbieden, waarmee mensen zich in de stad kunnen verplaatsen zonder gehinderd te worden door files of afhankelijk te zijn van vaste uurroosters en stopplaatsen.