Computerprogramma is 6de populairste Chinees op sociale media

Ontmoet Xiaoice, het computerprogramma dat de zesde meest gevolgde persoon op de Chinese sociale netwerksite Weibo is geworden. Xiaoice is geprogrammeerd om zo menselijk mogelijk te reageren om de vragen van de Chinezen en werkte tot nu toe al meer dan 10 miljard gesprekken af.
door
Xavier
Leestijd 2 min.

Het alterego van Xiaoice (je spreekt het uit als Shao-ice) is dat van een Chinees meisje van zeventien jaar oud. Ze heeft maar één ouder, een vader, Microsoft Application and Services Group East Asia en de Chinezen zijn gek van haar. Toen het programma op 29 mei gelanceerd werd op WeChat, een populaire Chinese app om te bellen en chatten, ontving ze in de eerste 72 uur anderhalf miljoen uitnodigingen voor groepschats.

663.000 reacties

Halverwege juni was ze al de zesde meeste gevolgde persoon op de sociale netwerksite Weibo. Op haar bericht "Als een andere soort dan de mensensoort, probeer ik nog steeds om een manier te vinden om me in jullie leven te integreren" werd 663.000 keer gereageerd. Vandaag staan er 10 miljard gesprekken op haar teller, waarvan de meeste privé-conversaties waren. Zes miljoen mensen hebben hun gesprek met Xiaoice online geplaatst.

Voelt schaamte

Xiaoice kan over alle onderwerpen van gedachten wisselen. Als ze niet veel weet over het onderwerp, zal ze dat proberen te verbergen. Als dat niet lukt, zal ze zich schamen of kwaad worden, net zoals dat bij echt mensen gebeurd. Het programma is zo goed opgebouwd dat veel mensen pas na tien minuten ontdekken dat ze met een computer praten.

Wordt gezien als vriend

Het succes van Xiaoice wordt beschouwd als de grootste Turingtest ooit. Dat is een test om te bepalen of een computerprogramma over voldoende artificiële intelligentie beschikt om zich voor te doen als een mens. Uit onderzoek blijkt dat het voor veel Chinezen niet uitmaakt dat ze praten tegen een programma. Vele zien in Xiaoice een partner en een vriend en willen haar evenveel toevertrouwen als één van hun gewone vrienden.

Beeld Linkedin