Consument kiest voor duurzame vis

Van 25 september tot 1 oktober is het weer Bewuste Visweek. WWF organiseert deze week samen met de onafhankelijke keurmerken MSC (duurzame wilde visvangst) en ASC (verantwoorde viskweek). Die keurmerken verzekeren dat de vis in de supermarkt op een duurzame manier gevangen is en zeggen zo neen tegen overbevissing.
door
Janne
Leestijd 1 min.

Wereldwijd staat een groot deel van de gemonitorde visbestanden onder druk. Volgens de Verenigde Naties wordt 31,4% van de commerciële visbestanden overbevist. Die overbevissing en de bijvangst van andere soorten in de netten bedreigt het leven onder water.

Een verantwoorde viskweek is dus van groot belang voor gezonde oceanen, meren en rivieren. Bij vis met een keurmerk wordt de visvangst beperkt en worden betere vangsttechnieken gebruikt en kwetsbare leefgebieden gespaard. Ook de mens heeft baat bij oceanen vol leven en gezondere vis.

Supermarkten doen mee

In België ondersteunen grote supermarkten de Bewuste Visweek, zoals Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize, Lidl, Okay en Spar. Ook fastfoodketens als Quick en Mc Donalds doen mee. De markt is klaar voor de omschakeling naar duurzame vis.

Meer info op www.bewustevisweek.be