Coworking is hot

door
marketing
Leestijd 2 min.

Het aantal coworking-locaties is sinds 2006 zowat elk jaar verdubbeld en naar verwachting zullen er in 2018 wereldwijd meer dan 37.000 zijn. Steeds meer bedrijven, waaronder veel start-ups, kiezen vaak voor deze alternatieve professionele werkplekken.

Dat blijkt uit een onderzoek van Regus, dat flexibele werklekken aanbiedt. Voor bijna zes op tien respondenten bieden coworkinglocaties een creatievere werkomgeving dan een gewoon kantoor. De mogelijkheid om ondernemers uit andere bedrijven te ontmoeten en de lagere kosten zijn de belangrijkste redenen voor Belgische werknemers om voor coworking-locaties te kiezen. Het opdoen van inspiratie en het up-to-date blijven van vaardigheden dankzij interactie met andere professionals zijn eveneens belangrijke redenen om voor coworking te kiezen.

Kosten

William Willems van Regus België: “Dankzij coworking kunnen kleinere bedrijven een vestiging openen en kunnen freelancers en telewerkers genieten van alle voordelen van een groot kantoor, zonder de kosten die dat met zich meebrengt. Door enkel te betalen voor de ruimte die ze echt nodig hebben, kunnen bedrijven zo tot 60% besparen op hun vastgoedkosten.” Coworking-locaties zouden volgens de respondenten ook nieuwe projecten en samenwerkingen stimuleren. Het nadeel volgens sommigen is dat de locatie soms te casual is voor belangrijke meetings of wanneer meer privacy gewenst is. Daarnaast hebben sommigen soms moeite om er zich te concentreren. Daarom blijven aparte professionele ruimtes zoals vergaderzalen of kantoren belangrijk om efficiënt te kunnen werken vanuit een coworking-locatie.

Creativiteit

Coworking is niet enkel voorbehouden voor kleine startende bedrijven. “Wie een coworking-plek huurt, komt niet alleen terecht in een ruimte met enkele bureaus, maar op een netwerk dat creativiteit, kennisuitwisseling en innovatie stimuleert. Steeds meer grote bedrijven laten hun medewerkers om deze redenen gebruikmaken van deze externe coworking-locaties”, aldus William Willems nog.