Is de Apple Watch nu al een flop?
Vorige week maakte onderzoeksbureau Slice Intelligence cijfers bekend waaruit zou blijken dat de verkoop van de Apple Watch sinds de lancering drie maanden geleden met 90% gedaald is. Terwijl er in de eerste dagen zo'n 200.000 exemplaren per dag over de toonbank gingen in de VS, zijn dat er nu nog 10.000 per dag. De cijfers zijn een schatting op basis van internetfacturen aangezien er geen officiële cijfers bekend zijn. Het is dan ook de vraag in hoeverre die schatting de werkelijkheid benadert.
Het probleem met het toestelletje is dat Apple klanten er voorlopig niet van kan overtuigen dat ze het echt nódig hebben. Dat zegt onder andere het marktanalysebureau BMO. Het gadget is "leuk om te hebben, maar niet noodzakelijk", citeert technologiesite Business Insider. Marktonderzoeker Jack Gold verwoordt het als volgt in een gesprek met persagentschap AFP: "Applefanaten kopen nieuwe gadgets zodra ze uitkomen, maar de rest van het publiek wil een duidelijk antwoord op de vraag 'Wat kan dit toestel voor mij doen'. Waarom moet ik 400 dollar uitgeven aan een scherm op mijn pols dat net hetzelfde doet als mijn smartphone?"
Andere analisten zien echter potentieel. Zo zou de Apple Watch tijdens de eindejaarsperiode wel eens een hit kunnen worden. Bovendien wijst men erop dat de iPhone bij zijn lancering in de eerste maanden ook geen kassucces was. Tot slot merkt Jack Gold ook op dat Apple wel een aanzienlijk deel van de huidige markt voor slimme horloges lijkt in te nemen. Als die markt de komende jaren plots toch exponentieel groeit, kan de verkoop van Apple Watches evenredig toenemen.
Het hebbeding is vorige week ook in Nederland gelanceerd. In België is er nog geen officiële lanceringsdatum bekend, al zou het wel voor dit jaar zijn.