De Block wil Nutri-score bekend maken bij groot publiek

Consumenten zullen de komende jaren in de winkelrekken alsmaar meer producten vinden waarop een Nutri-score staat. Die vat met vijf letters en vijf verschillende kleuren samen wat de voedingswaarde van een product is. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block heeft een campagne gelanceerd om het grote publiek hiermee vertrouwd te maken.
door
aaron.verbrugghe
Leestijd 2 min.

Voor De Block is deze score het eenvoudigste en doeltreffendste middel om consumenten te helpen kiezen voor het gezondste product.

Carrefour, Colruyt en Delhaize hebben al aangegeven dat ze op hun huisproducten de Nutri-score zullen aangeven. Ook drie producenten, Danone, Alpro en Elvea, hebben aangegeven dat deze voedingsscore terug te vinden zal zijn op hun producten. «Het is niet makkelijk om in de winkel op de verpakking meteen te zien wat in een product zit, hoeveel vet, hoeveel suikers», zei De Block. "We moeten de consumenten helpen de juiste keuze maken. Dat kan als ze eenvoudig en snel, in een oogopslag, kunnen zien wat de Nutri-score is. Met vijf kleuren en vijf letters: makkelijker kan het niet zijn."

Geen verplichting

De Block wil de distributeurs en producenten niet verplichten om die voorbeelden meteen te volgen. "Dat zou niet wijs zijn", zei De Block bij de voorstelling. "Dit gaat gepaard met een grote investering. Als de andere distributeurs en producenten in de markt willen blijven, dan zullen ze moeten meedoen omdat de consument daarvoor kiest. Maar we gaan hen daarvoor de tijd geven."

Verbetering

In Frankrijk bestaat deze wetenschappelijk onderbouwde Nutri-score al langer. Onderzoek bij warenhuisketen Leclerc leerde dat de voedingswaarde van de inhoud van een winkelkar er met 10% op vooruit ging dankzij deze score. De Block besliste, na een uitgebreide consultatie, om ook in België deze score uit te rollen. In augustus vorig jaar ondersteunde ze de Nutri-score formeel, en met de publicatie van een koninklijk besluit, gisteren in het Staatsblad, werd een juridisch kader vastgelegd.

De campagne die gelanceerd werd, omvat een website (www.nutriscore.be) en twee reclamespots.