De Croo wil treintickets via meerdere apps verkopen

Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open Vld) dringt er bij de NMBS op aan om via verschillende apps tickets te verkopen. Nu is dat enkel mogelijk via één applicatie.
door
Xavier
Leestijd 2 min.

Binnen enkele weken komt er een smartphone-applicatie op de markt die je toelaat je reis met trein, tram en/of bus perfect te organiseren. Met de app zou je ook meteen de verschillende tickets samen kunnen factureren. Olympus Mobility, het bedrijf achter het programma, heeft als enige onderneming de toestemming gekregen van spoorwegmaatschappij NMBS om de treinkaarten digitaal te verdelen. Daar wil De Croo verandering in brengen.

"Iedereen gelijk behandelen"

De minister voor Digitale Agenda vraagt de NMBS om meerdere apps te voorzien en verwijst bij wijze van voorbeeld naar de Lijn. "Die vervoersmaatschappij heeft het opengesteld voor meerdere bedrijven. Het lijkt me logisch dat ook de NMBS de mogelijkheid biedt aan anderen om tickets te verkopen en iedereen gelijk behandelt", aldus De Croo.

De Standaard berichtte dit weekend dat de spoorwegmaatschappij vragen van andere bedrijven steevast had geweigerd, hoewel de formule van een all-in ticket erg handig is voor bijvoorbeeld werkgevers die aan hun personeel een mobiliteitsbudget aanbieden. De krant wijst er ook op dat Olympus Mobility het bedrijf is van een ex-werknemer van de NMBS.

De Croo heeft naar eigen zeggen al contact gezocht met de spoorwegmaatschappij. Hij vroeg "om te kijken op welke manier we ervoor kunnen zorgen dat meer apps of andere kanalen tickets kunnen verkopen."

Bij de NMBS lijkt men niet helemaal doof voor die oproep. Het bedrijf beklemtoont nog bezig te zijn met het uittekenen van de commerciële strategie "en de keuze van de verkoopkanalen maakt daar deel van uit".