De elektrische plooifiets, is het iets? Wij testten hem uit!
door Camille Van Puymbroeck
Wat is Brompton?
Brompton ontstond in 1975 en sindsdien is er nog maar weinig veranderd. De plooifietsen worden nog steeds volledig in Londen vervaardigd. Dat mag je letterlijk nemen, want minuscuul onderdeel rolt daar van de band. In plaats van op zoek te gaan naar goedkopere werkkrachten, kiest het bedrijf voor kwaliteit. Volgens CEO Will Butler gaat een Brompton minstens tien jaar of langer mee, afhankelijk van hoe je de fiets gebruikt.
Foto Brompton
Het is niet zonder reden dat de plooifiets in Londen het levenslicht zag. Wie weleens in de Britse hoofdstad geweest is, weet dat het verkeer er geen lachertje is. Het openbaar vervoer is weliswaar goed uitgebouwd, maar met name de metro geeft je humeur niet bepaald een oppepper. Wat doe je dan als milieubewuste Londenaar die geen zin heeft om uren onder te duiken in die mollengangen? Je stapt op de fiets. Niet zomaar eentje, want in een stad als Londen laat je je fiets best niet onbewaakt buitenstaan. Een plooifiets vormt in zo'n geval de ideale oplossing. Niet iedereen is echter even sportief, dus daarom ontwierp Brompton z'n elektrische plooifiets.
Test, test
Volgens Will Butler is die opvallend licht, maar dat verdient wat uitleg. Alles is relatief: als jonge vrouw met een gemiddelde conditie vind ik 17 kilogram nog steeds geen pretje om mee rond te zeulen. Als ik rond mij kijk, zijn veel anderen het duidelijk met mij eens. Gelukkig hoef je de fiets nooit lang te dragen en eens uitgeplooid, merk je niets meer van dat gewicht. Een ander aandachtspuntje is wellicht het kilometerbereik van de elektrische Brompton. Afhankelijk van de stand waarvoor je kiest (1, 2 of 3) gaat je batterij 30 tot 70 kilometer mee. Perfect voor een dagje in de stad, maar niet geschikt voor zij die van plan zijn heuse trektochten te ondernemen. Ten slotte verdient ook het prijskaartje de nodige aandacht. Voor een elektrische fiets ben je minimum 2995 euro kwijt - toch iets om in gedachten te houden.
Foto Brompton
In gebruik is de fiets absoluut een aanrader. Elke trap die je zet, activeert de motor zodat het lijkt alsof je vooruit vliegt. Het is even wennen en je mag niet vergeten om niet te trappen in de bochten kwestie van valpartijen te vermijden maar dan heb je ook wat. Zelf ben ik allesbehalve een fervent fietser en het koud zweet breekt me uit als ik nog maar denk aan een heuvel. Wanneer ik met mijn fietsje zonder moeite en op een helling de auto's voorbij raas, heb ik het gevoel dat ik de wereld aankan. Of op z'n minst de Mont Ventoux. Op een ongewoon hete winterdag in Londen is het bovendien een genot om zonder zweten en met de fiets op je bestemming te geraken. De test is dus geslaagd.
Duurzame toekomstplannen
Een fiets die meer dan tien jaar meegaat is uiteraard al duurzaam op zich, maar volgens Butler is er meer. Het materiaal van de oude fietsen zamelen we niet in, want dat metaal is na al die jaren moe en niet meer zomaar herbruikbaar. Bovendien zou het verschepen naar Londen meer energie kosten dan iets anders. We denken op dit moment wel na over manieren om de rubberen banden en batterijen effectief te hergebruiken.
Zelf rijdt de CEO ook dagelijks op zijn fiets doorheen Londen, net zoals zijn twee kinderen. Voor hen liet hij speciale Bromptons ontwikkelen de voordelen van het CEO-zijn zullen we het maar noemen. Toch is er ook goed nieuws voor ouders die graag een plooifiets willen voor hun kroost: Heel wat van onze klanten zijn geïnteresseerd in een Brompton op kindermaat. Het zou absurd zijn om mensen zoveel geld te laten betalen voor een kinderfiets, dus we denken aan een lease-systeem. De praktische details van dat plan staan nog niet op punt, maar we werken eraan.
Foto Brompton
Op termijn wil Brompton samenwerken met klanten om zo de beste fietswegen in grote steden op de kaart te zetten. Mensen die met de auto naar het werk gaan, prijzen zich vaak gelukkig dat ze diezelfde weg niet met de fiets hoeven te doen. Ze beseffen niet dat er oneindig veel alternatieve wegen bestaan. Fervente fietsers kennen die paden wel en we willen daarom met hen samenwerken om een fietskaart te ontwikkelen. Daarop zouden naast de meest aangename fietswegen ook gezellige cafés en winkels figureren. Een koffiebar gevuld met hipsters en plooifietsen, beter wordt het niet.
Een vraag die ten slotte niet kon uitblijven, is hoe Butler denkt over de Brexit. Britishness is nonsense. Als samenleving zouden we juist moeten evolueren naar een meer cosmopoliet model, maar dat heeft blijkbaar nog niet iedereen begrepen. Over en uit.