De Lijn gaat elektrisch in grote steden
Als alles goed verloopt, rijden er tegen eind 2019 samen zes elektrische bussen rond in Gent, Antwerpen en Leuven. De raad van bestuur van de vervoersmaatschappij heeft het licht op groen gezet om de voertuigen aan te kopen.
"Met de proeven willen we de haalbaarheid ervan testen, net als de integratie in het openbaar domein en de prestaties van de energievoorziening", zegt directeur-generaal Roger Kesteloot. "Bovendien kunnen ook onze technici en operationele mensen er ervaring mee opdoen."
Bij de bestelling hoort ook een aanzienlijke rekening. Een klassieke bus kost momenteel ongeveer 220.000 euro, aldus woordvoerder Tom Van de Vreken van De Lijn. "Voor een elektrische bus is dat zowat 450.000 euro, maar je moet ook er nog laadinfrastructuur voor installeren. De kosten daarvan dalen als meerdere bussen er gebruik van maken."
Meer zitplaatsen
Het is niet de eerste keer dat de vervoersmaatschappij elektrische voertuigen inzet in een Vlaamse stad. Er loopt al een gelijkaardig project in Brugge, maar daar gaat het om bussen die zonder kabel opgeladen worden.
"We zien dat 95% van de elektrische bussen in Europa met een kabel werkt", zegt Van de Vreken. Ook kiest De Lijn voor bussen met een kleinere batterij die snel aan de eindhalte kan worden bijgeladen. Een kleinere batterij betekent meer zitplaatsen, maar de bussen zullen ook maar ongeveer 50 minuten kunnen rijden. De elektrische bussen zullen dan ook enkel ingezet worden in een stedelijke omgeving.
Het voertuigenpark van De Lijn is nu voor 12% elektrisch of hybride. Het gaat dan vooral om hybride bussen, iets meer dan 200 in totaal.