De werkdag van pilote Hilde Goossenaerts
08:15
Met de captain bekijk ik hoeveel brandstof we meenemen, hoe het weer is en eventuele bijzonderheden. Daarna ontmoeten we het cabinepersoneel.
Op een paar minuten tijd zetten we alle neuzen in dezelfde richting. De goede groepssfeer is belangrijk op zo'n lange dag.
09:00
Nu de taken onder de crew zijn verdeeld, de passagiers instappen en de bagage wordt geladen, is het mijn drukste moment. Met mijn captain overloop ik onder meer wat we zullen doen in noodsituaties. En dan ready for take-off.
10:00
Eens manueel opgestegen, vliegt de autopilot. Ik eet en drink iets, kan iets lezen en een praatje maken. Heerlijk ook genieten van het uitzicht. Ondertussen monitor ik voortdurend hoe we vliegen, het brandstofniveau, onze positie, het weer in Tel-Aviv...
13:20
Tijdens en na het landen heb ik duizend-en-één dingen te doen. Omdat piloten de eindverantwoordelijke zijn aan boord, checken we de papieren van de levende insecten die we hebben vervoerd in cargo. Voor we ons klaarmaken voor de terugvlucht, strekken we even de benen op de tarmac, bij 30°C.
21:15
Na een geslaagde terugvlucht landen we in Brussel. Een half uur later debriefen we het team. Ik bedank iedereen, geef vluchtgegevens in en kan een kwartier later naar huis rijden.