Deze 7 dingen maken vliegtuigreizen een stuk aangenamer
Een lange vliegreis kan zeer vermoeiend zijn. En dan is er nog de trend waarbij luchtvaartmaatschappijen proberen om zoveel mogelijk passagiers aan boord te krijgen door de stoelruimte verder te verkleinen. Dat maakt een lange vlucht niet altijd comfortabel. Maar sommige maatschappijen proberen deze trend te keren en willen de vlieguren voor hun reizigers zo aangenaam mogelijk maken. Ontdek hier de nieuwste innovaties waaraan wordt gewerkt, zelfs in de (goedkope) economy class.
Stoelen kunnen gebruikt worden als ligplaatsen
Luchtvaartmaatschappij Air New Zealand was een van de eerste om speciale stoelen te gebruiken die makkelijk omgevormd kunnen worden tot ligplaats. De 'Skycouch' in economy class maakt van drie zitplaatsen een 'bed' met plaats voor twee personen met een simpele druk op een knop. Ondertussen volgen steeds meer maatschappijen het Nieuw-Zeelandse voorbeeld.
Nieuwe creatieve zitplaatsen
Hetzelfde Air New Zealand werkt eveneens aan speciale gebogen zetels die het mogelijk maken naar rechts of links te draaien. Ideaal voor mensen die wat in privacy willen werken of slapen.
Meer beenruimte in economy class
De grootste Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa, die trouwens voor de helft eigenaar is van Brussels Airlines, creëerde dunnere stoelen die gemaakt zijn van een fijngeknoopte vezel in plaats van de traditionele schuimvulling. Die verandering zorgt op zich al voor meer beenruimte, zo bleek. Bovendien is de achterkant van de stoel voor je gebogen ter hoogte van de knieën. Kleine aanpassingen die het comfort van de reiziger gevoelig verhogen, zo wordt beweerd.
Passagiers kunnen gebruik maken van sociale media om hun reisgezellen te kiezen
Het Nederlandse KLM was de eerste maatschappij die in 2012 een project lanceerde waarbij mensen hun account van Facebook en LinkedIn konden verbinden met een map van de zetelverdeling in het vliegtuig. Op die manier konden passagiers op basis van gedeelde interesses of vrienden bij elkaar in de buurt gaan zitten.
De in-vlucht entertainment wordt steeds beter
Ook aan de nodige ontspanning voor de passagiers wordt natuurlijk gedacht. Virgin America heeft op zijn vliegtuigen een entertainmentsysteem geïnstalleerd waarbij passagiers met elkaar kunnen chatten, films kunnen bekijken, spelletjes kunnen spelen, online kunnen shoppen, muziek beluisteren en nog veel meer. Ook grote maatschappijen als Singapore Airlines, Emirates en Qatar Airways beginnen hun toestellen meer en meer uit te rusten met dit soort entertainmentsystemen. Sommige beschikken daarbij zelfs over een USB-poort die het extra handig maakt om je eigen smartphone of laptop erop aan te sluiten.
Het vliegtuiginterieur wordt steeds helderder
Vliegtuigfabricant Boeing zet tegenwoordig sterk in op een helder interieur. Dat zorgt voor een meer kalmerend effect en zo lijkt het er ook op dat het vliegtuig groter is. Grote panelen aan het plafond worden uitgerust me LED-lichten. Deze zijn blauw overdag en roze wanneer het buiten donker wordt.
Nieuwe koel- en verluchtingssystemen maken ademhalen aangenamer
Het paradepaardje van Boeing, de nieuwe 787-Dreamliner, is bovendien uitgerust met het allernieuwste verluchtingssysteem. Het systeem is revolutionair in die zin dat de luchtdruk in de cabine is afgesteld op deze van een hoogte van 6.000 voet in plaats van de gebruikelijke 7.000 voet. Hoe hoger in de atmosfeer, hoe lager de luchtdruk en hoe moeilijker het is om zuurstof op te nemen. De hogere luchtdruk in de cabine maakt het voor passagiers dus makkelijker om adem te halen, en de lucht is daarbij ook minder droog.