Deze taalkwesties hielden Vlaming het meest bezig
Neem het aan van iemand die er zich dagelijks een weg door moet banen: de Nederlandse taal is een oerwoud van spellingsvalkuilen en vervoegingsvalstrikken. Gelukkig zijn er initiatieven zoals de Taaltelefoon, de taaladviesdienst van de Vlaamse overheid, die duidelijkheid schept waar er twijfel heerst. En tegelijkertijd laat weten dat je niet de enige bent met twijfels over onze taal.
Bijna 2 miljoen bezoekers
De dienst ontving in 2016 6.506 taalvragen via telefoon, e-mail en sociale media, 1% meer dan in het jaar ervoor. De website taaltelefoon.be registreerde 1,8 miljoen bezoekers, goed voor 3,4 miljoen geraadpleegde pagina's.
De meeste opzoekingen zochten naar de juiste vervoeging van het werkwoord vinden', met aandacht voor de plaatsing van je' of jij' als onderwerp achter of voor de persoonsvorm. Voor alle duidelijkheid: het is "jij vindt dat boek goed?" en "vind jij dat boek goed?".
Nog zo'n hersenbreker is de vorming van het voltooid deelwoord van updaten'. Niet geüpdatete', geüpdate' of geüpdated', maar geüpdatet' is het correcte antwoord.
Een 'simpele' begroeting
Het moeten niet altijd werkwoorden zijn die voor hoofdpijn zorgen. Soms kan zoiets alledaags als een begroeting al vragen met zich meebrengen. De spelling van goedemorgen' en goeiemorgen' was de vierde meeste gestelde vraag. De oplossing: in de meeste gevallen schrijf je ze aan elkaar. Zet je het lidwoord een' ervoor, dan moet je ze scheiden en wordt het bijvoorbeeld goede morgen'.
Dan is er nog de wereld van de cijfers. Zo bestaat er ook een vastgelegde schrijfwijze voor gsm-nummers. Daarin geen plaats voor schuine strepen of liggende streepjes. De juiste combinatie van cijfers is met enkel spaties ertussen: 0123 45 67 89.