Disney weet precies wanneer je lacht en huilt
Met behulp van deep learning wil Disney Research gezichtsuitdrukkingen analyseren. Zo willen ze achterhalen of het filmpubliek wel op de juiste manier reageert. Om dat uit te voeren, hing Disney in 400 bioscopen infraroodcamera's op. Terwijl jij aan het scherm zit gekluisterd, kijkt Disney dus vooral naar jou.
16 miljoen gezichtsuitdrukkingen
De camera's brachten heel wat beeldmateriaal op. De dataset met 3.179 mensen leverde maar liefst 16 miljoen verschillende gezichtsuitdrukkingen. Nadat die door de computer werden gehaald, werden de emoties van de mensen in het publiek met elkaar vergeleken. Zo kon achterhaald worden of de uitdrukking overeenkomt met een grap of iets triest.
Met al die informatie kan Disney al na enkele minuten observatie voorspellen hoe iemand zal reageren op een film. Dat is niet alleen belangrijk voor de filmmaatschappij, maar kan ook in de bredere maatschappij worden ingezet. Vaak zijn mensen immers te trots om toe te geven dat ze ongelukkig zijn. Door artificiële intelligentie, zoals in dit onderzoek, kan lichaamstaal gelezen worden.