Dit is wat het hamsteren van wc-papier verraadt over je persoonlijkheid
Sommige bedrijven rapporteerden een stijging van 700 procent (!) in de verkoop van toiletpapier, ondanks de oproep van overheden om hamstergedrag en paniekaankopen achterwege te laten, want het was nergens voor nodig. De voorraden waren ruim voldoende, maar de vakkenvullers in de supermarkten konden het aankoopritme niet volgen, waardoor het leek alsof de bevoorrading in het gedrang kwam. Dat zorgde er dan weer voor dat klanten nog meer geneigd waren om, uit voorzorg, toiletpapier in te slaan.
Onderzoekers van het Duitse Max Planck Instituut voor Evolutionaire Antropologie waren geïntrigeerd door dit fenomeen en besloten om zich vast te bijten in deze impulsieve gedragsvorm. Ze ondervroegen 1.029 volwassenen afkomstig uit 35 landen, die gerekruteerd werden voor de studie via sociale media. De deelnemers moesten tussen 23 en 29 maart verslag uitbrengen van hun quarantainegedrag en hun consumptie van toiletpapier in de voorbije weken. Ook moesten ze aangeven hoe ze de dreiging van het coronavirus percipieerden.
Controledrang
De mate waarin de deelnemers het coronavirus als een bedreiging ervoeren bleek - niet zo gek - de grootste voorspellende factor voor het hamsteren van toiletpapier. Een andere motivator, die voor zo'n 20 procent meespeelt in de beslissing om te hamsteren, is geworteld in het karakter. Mensen die van nature de neiging hebben om zich zorgen te maken en te stressen, zijn vatbaarder voor externe dreigingen en vertonen bijgevolg sneller hamstergedrag dan mensen die het hoofd in dezelfde omstandigheden koel kunnen houden.
Zorgvuldigheid en controledrang zijn andere eigenschappen die de kans op hamstergedrag vergroten. Beide uiten zich in persoonlijkheidstrekken als ijver, perfectionisme, organisatiedrang en bedachtzaamheid: gedragskenmerken die volgens de studie een rol spelen in de beslissing om de rekken leeg te plunderen.