Driekwart van de Belgen wordt gelukkig van tweedehands winkelen
2dehands.be, De Kringwinkel, Troc.com en Cash Converters.
Van de Belgen die zich vorig jaar tweedehands producten aanschaften, kocht 86,8% er minstens evenveel of meer in vergelijking met het jaar daarvoor. Tweedehandskleding (34,4%), boeken en strips (32,4%) en speelgoed (23,8%) gingen het vaakst over de (digitale) toonbank.
Goed voor de portemonnee én het milieu
Meer dan 6 op de 10 tweedehandskopers gaf het afgelopen jaar meer dan 50 euro uit aan tweedehands producten. Voor 19% liep dit bedrag zelfs op tot meer dan 200 euro.
Het is goed voor onze portemonnee' staat met stip op nummer 1 als reden om tweedehands te kopen (81,1%). Daarnaast vindt 40% van de tweedehandskopers het gewoon leuk om te snuisteren in het aanbod van tweedehandsproducten. Meer dan een derde (34,1%) doet dit uit milieuoverwegingen. Producten hergebruiken is immers erg duurzaam. 1 op 5 (19,8%) geeft dan weer de originaliteit van tweedehandsproducten aan als reden om ze te kopen. Nieuw zijn deze spullen vaak niet meer te krijgen. Tenslotte is tweedehands kopen louter een gewoonte voor 5,4% van de Belgen.
6 op 10 Belgen kunnen zich volledig vinden in de stelling waarom iets nieuws kopen als het ook tweedehands te verkrijgen is'. "Dat tweedehands hip is, merken we al langer, aldus Eva Verraes, woordvoerster van De Kringwinkel. Daar zijn we heel blij om, want zo redden we 35.000 ton goederen van de afvalberg én helpen we bijna 6.000 mensen die elders geen kans krijgen aan een zinvolle job. Zo wint iedereen.
Groeipotentieel
Tweedehands kopen raakt dus steeds meer ingeburgerd, maar er is nog groeipotentieel. Van de Belgen die het nooit doen, heeft 29,7% de gewoonte om alles nieuw te kopen. 18,9% vindt dit dan ook simpelweg makkelijker, dit zijn er vrijwel evenveel als de respondenten die tweedehands niet vinden wat ze nodig hebben. Bijna 1 op 6 (16,4%) had er gewoon niet aan gedacht om tweedehands te kopen.
Wat kopen we tweedehands?