E313 krijgt als eerste snelweg nieuw soort asfalt
De aannemer vervangt de volledige verharding, inclusief fundering, en plaatst als afwerking een geluidsarme toplaag. Deze bestaat uit een nieuw type asfalt, dat voor de eerste keer op een autosnelweg in Vlaanderen wordt gebruikt.
In 2012 legde het agentschap op de N19 in Kasterlee, als proefproject, een aantal stroken aan met verschillende types geluidsarm asfalt. Op basis van de resultaten heeft Wegen en Verkeer een nieuw type asfalt gekozen dat nu voor de eerste keer op grote schaal op een snelweg gebruikt wordt. In de loop van de volgende jaren zal het agentschap de geluidswerende werking en de duurzaamheid ervan evalueren.
Toplaag
Door het gebruik van geluidsarm asfalt wil het agentschap de bron van geluidsoverlast aanpakken. Naast het motorgeluid produceert verkeer ook rolgeluid door het contact tussen de banden en het wegdek. Vanaf 70 km/uur klinkt dat geluid luider dan het motorgeluid. De toplaag vermindert het rolgeluid tussen de banden en het wegdek. Hierdoor ervaart de volledige omgeving de geluidsafname, benadrukt Wegen en Verkeer.
Ten laatste vanaf maandag om 5 uur zal het verkeer door middel van doorsteken in de middenberm in beide richtingen over twee versmalde rijstroken rijden. Eerst werkt de aannemer richting Antwerpen. Vervolgens start hij met de renovatie richting Luik. De op- en afritten blijven altijd open. De werkzaamheden duren twee maanden en zouden op 6 oktober klaar moeten zijn.