Europa wil dat nieuwe auto's veiliger worden
Meer specifieks is het de commissie Interne Markt van het Europees Parlement die stemde voor de verplichte integratie van nieuwe veiligheidssystemen in nieuwe auto's, zoals intelligente snelheidsassistentie en monitoring van de slaperigheid van de bestuurder.
Met de stemming werd een voorstel van de Europese Commissie goedgekeurd. De bedoeling is het aantal verkeersslachtoffers te beperken en de wetgeving aan te passen aan de veranderende realiteit op de weg (meer fietsers en voetgangers, meer oudere weggebruikers) en aan de technologische ontwikkelingen. Het moet de EU helpen haar doelstelling te halen om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tussen 2020 en 2030 te halveren. In 2017 vielen er nog 25.300 doden op de Europese wegen en raakten naar schatting 135.000 anderen ernstig gewond.
Noodstopsignaal
Een functie als intelligente snelheidsondersteuning moet chauffeurs helpen de juiste snelheid aan te houden door hen via het gaspedaal signalen door te sturen. Systemen voor vermoeidheids- en aandachtsdetectie en voor geavanceerde afleidingsdetectie zouden ook verplicht worden.
Met een snel knipperend stoplicht achteraan de wagen, een noodstopsignaal', moeten andere weggebruikers erop gewezen worden dat de auto voor hen sterk vertraagt. Achteruitrijdetectie heeft dan weer als opzet de chauffeur te waarschuwen dat mensen of voorwerpen zich achter zijn voertuig bevinden wanneer hij achteruitrijdt.
Wennen aan technologie
De nieuwe verordening, waarover het parlement nog moet onderhandelen met de lidstaten, effent ook de weg voor zelfrijdende voertuigen. Door de nieuwe veiligheidssystemen verplicht te maken, willen de Europarlementsleden chauffeurs doen wennen aan die technologie en het vertrouwen van het publiek in geautomatiseerde voertuigen doen toenemen.