Extra rijstroken op Brusselse ring

De plannen voor de herinrichting van de Brusselse ring zijn klaar. De werken zullen 2 miljard euro kosten en voorzien de ring van vier extra rijstroken.
door
Xavier
Leestijd 2 min.

Vanaf 2019 zullen grootschalige werken van start gaan aan de Brusselse ring. Om het aantal auto's dat van rijstrook moet veranderen, te verminderen, worden er over een lengte van 20 kilometer parallelbanen aangelegd, die het lokaal en doorgaand verkeer van elkaar scheiden. Op het viaduct van Vilvoorde komt er een vierde rijstrook. Daarnaast worden drie nieuwe tramlijnen, 41 kilometer nieuwe fietsinfrastructuur en meer groen voorzien. Dit alles is goed voor een totaalinvestering van 2 miljard euro.

De werken zullen plaatsvinden tussen de aansluiting E40 kust en E40 richting Leuven, over een lengte van 20 kilometer. "Zo verdwijnen de hachelijke weefbewegingen en kan het verkeer vlotter en veiliger doorstromen op de drukste weg van het land, met dagelijks 102.000 voertuigpassagiers en gemiddeld om de 500 meter op- en afritten", aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).

Daarnaast is er ook aandacht voor slimme ingrepen, zoals dynamische verkeersborden waarmee de snelheidsbeperking aangepast kan worden in functie van weersomstandigheden of incidenten.

Meer openbaar vervoer

Jaarlijks gebeuren op de Brusselse ring zowat 1.100 incidenten en ongevallen, die aanleiding vormen voor files. Volgens Weyts zijn de vele weefbewegingen hiervoor verantwoordelijk, alsook een gebrek aan goede alternatieven voor de auto.

Daarom komen er ook tien fietsbruggen, negen fietstunnels en 41 kilometer nieuwe fietspaden. Het openbaar vervoer van en naar Brussel wordt uitgebreid met drie nieuwe tramlijnen. Die nieuwe tramlijnen zouden dagelijks 20.000 auto's van de Brusselse ring halen. De herinrichting van de Brusselse ring moet in 2019 van start gaan. Een tiental woningen zou onteigend moeten worden.

Werkgeversorganisatie Voka reageert verheugd op de investeringen. "Eindelijk wordt er een globaal plan vooropgesteld voor onze provincie, het knooppunt van de nationale economie." Volgens Voka zorgen de files in en rond Brussel jaarlijks voor 200 miljoen euro economische schade.

Foto Belga / N. Maeterlinck