Extra sleepboten naar Suezkanaal: "Vandaag is D-Day"
De werkzaamheden om de Ever Given los te krijgen gaan onverminderd door, met zelfs een klein beetje vooruitgang. Met behulp van sleepboten kon het enorme schip iets in beweging worden gebracht. De scheepsschroeven zijn door baggeraars vrijgemaakt uit de modder in het Suezkanaal.
Vandaag gaan de baggerwerkzaamheden weer verder en daarna wordt opnieuw geprobeerd om het schip los te trekken. Het Nederlandse Smit Salvage, onderdeel van maritiem dienstverlener en baggeraar Boskalis, komt vandaag met nog twee zwaardere sleepboten om de Ever Given vlot te trekken. Naar verwachting worden ze vanavond ingezet. Ook worden op bevel van de Egyptische president Sisi voorbereidingen getroffen om een deel van de containers van het schip te halen, zodat het schip lichter wordt.
Cruciale dag
De lokale autoriteiten hopen dat de twee extra sleepboten vandaag de doorslag zullen geven. Volgens de Suez Canal Authority is vandaag een "cruciale dag". Als het niet lukt om met de extra sleepboten het schip vlot te trekken, moet er waarschijnlijk een deel van de lading van het schip af. Experts vrezen voor flinke vertraging als er inderdaad een deel van de lading moet worden gelost.
De 400 meter lange en 224.000 ton wegende Ever Given liep dinsdag vast in het Egyptische Suezkanaal en ligt dwars over de onmisbare waterweg voor scheepsverkeer tussen Azië en Europa. Door de opstopping is er een ontstaan aan beide kanten van het Suezkanaal. Volgens de Suez Canal Authority liggen er nu meer 320 vaartuigen te wachten, zoals containerschepen en olietankers.
Grote gevolgen voor wereldhandel
Ongeveer 12 procent van de wereldwijde goederenhandel gaat via het Suezkanaal. Normaal gesproken wordt dagelijks voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee vervoerd. Als de blokkade lange tijd gaat duren, kan dat dus grote gevolgen voor de wereldhandel gaan krijgen. Zo kunnen winkels te maken krijgen met leveringsproblemen. Ook kunnen er tekorten van bepaalde goederen in de industrie ontstaan.
Om de blokkade van het Suezkanaal te omzeilen kiezen rederijen er inmiddels voor rond Afrika, via Kaap de Goede Hoop te varen. Het gaat bijvoorbeeld om containervervoerders Maersk en CMA CGM. De verwachting is dat steeds meer schepen via de veel langere route zullen gaan varen als de blokkade nog langer duurt.