Facebook koopt piepjonge tienerapp
Tbh staat voor To be honest'. De app is vooral populair bij tieners. Gebruikers kunnen anoniem complimentjes geven. Ze krijgen vragen zoals "Wie zou je meenemen naar een feestje?" of "Wie kan een dichter worden?". Wie een compliment krijgt, ontvangt een bericht dat bijvoorbeeld iemand uit het zesde leerjaar hem of haar uitgekozen heeft, maar de identiteit wordt niet vrijgegeven.
Pestgedrag
De laatste tijd zijn zulke anonieme apps erg populair, maar de meeste hebben af te rekenen met pestgedrag. Tbh slaagt erin om dat probleem te neutraliseren door enkel positieve vragen te stellen. De ontwikkelaars benadrukken in interviews ook expliciet dat ze streven naar positiviteit. "We zijn onder de indruk van de ontelbare verhalen over hoe tbh mensen heeft geholpen om te herstellen van een depressie en om betere relaties met vrienden op te bouwen", zeggen ze daarover op hun website, terwijl de confetti vrolijk over het scherm dwarrelt.
Piepjong
Tbh is voorlopig enkel beschikbaar in een aantal Amerikaanse staten en bestaat nog maar negen weken. Toch is de app razendsnel naar de eerste plaats in de App Store gestormd en is hij al vijf miljoen keer gedownload.
Snapchat
Facebook probeert al langer een tienerpubliek te bereiken. In 2013 probeerden ze grote concurrent Snapchat te kopen, maar dat mislukte. Die laatste app scoort enorm goed bij het jonge volkje. Met deze aankoop probeert Facebook opnieuw om dat doelpubliek voor zich te winnen, al sluiten waarnemers ook niet uit dat Zuckerberg gewoon wil vermijden dat er een nieuwe grote concurrent ontstaat.