Facebook zet nieuwe middelen in tegen inmenging bij Europese verkiezingen
Facebook lanceert eind maart "nieuwe middelen" in de strijd tegen inmenging bij de komende Europese verkiezingen eind mei 2019. Dat heeft de sociaalnetwerksite vandaag bekendgemaakt in Brussel. Het bedrijf wil zo een antwoord bieden op de bezorgdheid die de Europese Commissie onlangs heeft geuit. Facebook wil politieke publiciteit op het sociaal netwerk ook transparanter maken. Het bedrijf staat onder druk nadat het forse kritiek gekregen had omdat het campagnes ter manipulatie van Amerikaanse kiezers niet wist te detecteren tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016.
Ook de affaire Cambridge Analytica, een recent schandaal rond gebruik van data van Facebook-gebruikers voor politieke doeleinden, heeft de reputatie van het bedrijf schade toegebracht.
Facebook-communicatiechef en voormalig Brits vicepremier Nick Clegg gaf vandaag in Brussel aan journalisten te kennen dat al wie campagne wil voeren en politieke publiciteit wil maken op Facebook, daarvoor toelating nodig zal hebben van het bedrijf. "We zullen een disclaimer toevoegen aan die publiciteit, met vermelding 'betaald door'", aldus Clegg.
"Alle politieke aankondigingen zullen ook bijgehouden worden in een bibliotheek die voor een periode van zeven jaar toegankelijk zal blijven voor het publiek", aldus Clegg.
bron: Belga