Fast and Furious in het echt
De tijd dat stuntshows doorgingen op de parking van een supermarkt en niet meer om het lijf hadden dan wat burn-outs en verbrand rubber, is voorbij. Fast and Furious live' legt de lat niet één, maar tien levels hoger. En het zet daarvoor de grote middelen in.
De drijvende kracht achter dit spektakel is Rowland French, een voormalige producer van het legendarische programma Top Gear. Het idee? De grootste actiemomenten uit de razendpopulaire filmsaga Fast and Furious' live overdoen. "Dit is met stip de meest technologisch geavanceerde show van het decennium", legt French uit. "We gebruiken de auto's en stunts uit de acht episodes van de film en hebben die herwerkt tot een live arenashow. Dat is nog nooit gedaan. We hebben special effects op de grond, vuurwerk, een enorme lichtshow, 3D-projecties, een gigantisch scherm, enz. We nemen de toeschouwers mee op een wereldreis. Van Rusland tot Los Angeles, via Rio en Tokio. Dat alles met een internationaal team van de beste stuntlui ter wereld."
Er staan maar liefst 17 scènes op het programma tijdens de 2 uur durende show: achtervolgingen, races, stunts, maar vooral een indrukwekkende en totale controle over de auto's. Tot op de centimeter.
Het spektakel gaat op 19 januari in première in de Londense O2, in exclusieve aanwezigheid van Vin Diesel. Antwerpen werd gekozen als eerste niet-Britse etappe van de wereldtournee, op 27 en 28 januari.
Rowland French en zijn team stelden een elitecast samen. Mannen en vrouwen die voor geen kleintje vervaard zijn, onder leiding van Chris Burns, de voormalige hoofdstuntman van Top Gear. Onder hen ook de jonge Fransman Sébastien Fouassier, die onder meer meewerkte aan Rogue One: A Star Wars Story' en Mission: Impossible 6', dat momenteel in post-productie is. Op zijn 24ste heeft hij al 7 jaar ervaring en een ellenlange lijst films op zijn palmares. Hij vertelt ons wat meer over dit snel evoluerende beroep.
Hoe word je stuntman in Hollywood?
"Ik ben erin opgegroeid, mijn vader was stuntman en nu stuntcoördinator. Ik was vaak bij hem op de set, vooral tijdens de schoolvakanties. Ik sportte ook heel veel, van vechtsporten tot mechanische sporten. Op een hoog niveau. Toen ik een beroep moest kiezen, wou ik echt stuntman worden. Ik ben beginnen trainen met mijn pa en met andere stuntmannen. Op mijn 16de deed ik mijn eerste echte opname, in 660 kilos d'or pur'. Ik ben blijven trainen in alle disciplines om zo compleet mogelijk te worden. Zowel fysiek (vechten, vallen, in brand staan ) als mechanisch (moto, auto )."
Je ging van Joséphine Ange Gardien' naar Star Wars.
"(lacht) Ja. Ik kreeg de kans mee te werken aan enkele Amerikaanse films die in Frankijk gedraaid werden, zoals Bastille Day' met Idris Elba. Daar ontmoette ik stuntlui van overal ter wereld. Toen ik wat meer ervaring had, heeft mijn vader me ook wat van zijn contacten bezorgd. Na Frankrijk ging het richting Engeland voor een paar grote producties. En nu werk ik dus mee aan Mission: Impossible 6', mijn 70ste film. Niet slecht voor iemand van 24!"
Stuntlui die standhouden, zijn dat mensen met heel veel lef?
"Het zijn vooral mensen die zich geen pijn doen. Zij die zich bewust zijn van het gevaar en bang zijn. Het zijn geen waaghalzen. Je moet je grenzen willen verleggen, maar met een berekend risico. Dat vergt veel training en voorbereiding, maar dat zie je niet op het scherm."
Bestaat er een specifieke training?
"Naast een fysieke training, oefenen we ook veel met de auto of moto op een privécircuit. Je kan ook taekwondo of krav maga doen en gebruiken voor cinema of tv."
De technieken evolueren. Leer je elke dag bij?
"Ja, soms passen we zelf onze auto's aan voor bepaalde scènes. We vinden altijd wel een oplossing. De opkomst van digitale special effects zorgde aanvankelijk voor onrust binnen de stuntwereld, maar uiteindelijk helpen ze ons nog spectaculairder uit de hoek te komen."
Is Fast and Furious live' een nieuwe uitdaging?
"Het geeft me de kans te tonen wat ik kan met een auto. Het is geweldig om show te verkopen voor zo'n groot publiek. We waren met meer dan 2.000 kandidaten voor de audities, van wie er nog 36 overbleven in de finale. Uiteindelijk hebben ze 11 piloten gekozen. Ik heb dus veel geluk. We komen allemaal uit verschillende milieus. Er zijn racepiloten, drifters, stuntmannen Rowland French bundelt al onze ervaring tot een twee uur durend spektakel. We doen de beste actiescènes over, zonder digitale effecten. Met 3D-projecties op de grond en een groot scherm op de achtergrond creëren we de sfeer uit de films. Van Rio naar Londen, in een oogwenk. We hebben de echte auto's, maar ook een trein, een tank, een vliegtuig, sneeuwscooters En dat allemaal in een arena. De mensen gaan hun ogen niet geloven!"
Pierre Jacobs