Fietsers mogen in het Brussels Gewest voortaan door rood rijden

Fietsers moeten voortaan op sommige Brusselse kruispunten niet meer wachten tot het licht op groen springt. De Fietsersbond is tevreden. "De verkeerslichten zijn eigenlijk voor het gemotoriseerd verkeer", luidt het.
door
Xavier
Leestijd 2 min.

Fietsen in Brussel is niet evident met al dat verkeer. Bovendien sta je met de tweewieler in de hoofdstad gemiddeld een vijfde van de reistijd voor een rood licht, al zal dat binnenkort bij heel wat kruispunten verleden tijd zijn.

Enkel met een verkeersbord

Alle negentien gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn voortaan verplicht om borden te plaatsen die aanduiden dat fietsers op een kruispunt door een rood licht mogen rijden om naar rechts af te slaan of rechtdoor te rijden. Het besluit is een gezamenlijke beslissing van Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) en minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a).

Een belangrijke voorwaarde: de regel geldt enkel wanneer er een verkeersbord B22 of B23 aanwezig is. Als een kruispunt echt te gevaarlijk is, moeten de burgemeesters geen bord plaatsen.

Positieve test

"In onze buurlanden Nederland en Frankrijk zijn soortgelijke regels al jaren van kracht en daar is aangetoond dat het aantal verkeersongevallen niet stijgt", zegt staatssecretaris Debaets. In Brussel liep op de gewestwegen al enkele jaren een testfase en die resultaten waren eveneens positief.

Bij de Fietsersbond zijn ze tevreden dat het Brussels Gewest de gemeenten stimuleert om de nieuwe verkeersborden te plaatsen. "De verkeerslichten zijn er eigenlijk gekomen voor het gemotoriseerd verkeer, terwijl die op veel kruispunten niet nodig zijn voor fietsers en voetgangers. Dus dan is dit de juiste maatregel", vertelt Roel De Cleen, woordvoerder van de Fietsersbond.