Files in Vlaanderen worden steeds zwaarder en langer
Tijdens de ochtendspits werden de files in 2015 6 kilometer langer. De grootste knelpunten blijven de ringwegen rond Antwerpen en Brussel. Tijdens de avondspits zijn die ringwegen goed voor 54% van de files.
Drukste zone blijft de Antwerpse ring tussen Berchem en Antwerpen-Oost. Op een werkdag passeren daar in elke richting 137.000 tot 139.000 voertuigen. Op de Brusselse ring spannen de zones Zaventem-Machelen en UZ Jette-Wemmel nog altijd de kroon: 100.000 tot 103.000 voertuigen in elke richting op een werkdag.
Volgens minister Weyts bewijzen de cijfers het belang van de grote werken die gepland worden, zoals de herinrichting van de ring rond Brussel en het Oosterweelproject. Werken aan weginfrastructuur is een absolute must, luidt het. Hij wijst erop dat het investeringsbudget voor de wegen in Vlaanderen met een derde opgetrokken wordt, van 350 naar 450 miljoen euro per jaar. "Verzet tegen de Oosterweelverbinding of de herinrichting van de ring rond Brussel schaadt uiteindelijk mens, milieu en economie", aldus Weyts. "Als we nu gaan stilstaan in de rechtbank, zullen we ook stilstaan op de weg. Tegelijk werken we ook aan de alternatieven voor auto, zoals het openbaar vervoer, de fiets en het vrachtverkeer via de waterweg."
Foto Belga / N. Maeterlinck