Franse media en Facebook slaan handen in elkaar
Frankrijk maakt zich op voor de presidentsverkiezing in april en de Franse media willen voorkomen dat in hun land hetzelfde gebeurt als in de VS, waar de Amerikaanse verkiezingscampagnes overschaduwd werden door de verspreiding van vele foute informatie op het internet.
Ook in Amerika en Duitsland
Daarom klopten Le Monde, AFP, BFM-TV, Franceinfo, France Médias Monde, L'Express, Libération en 20 Minutes aan bij Facebook.
Samen kwamen ze tot een akkoord waarbij Facebook-gebruikers de mogelijkheid krijgen om een bericht, waarvan ze denken dat het fout is, kunnen melden binnen een portaal dat door de deelnemende media kan geverifieerd worden.
Het is gebaseerd op een gelijkaardig systeem, dat vijf Amerikaanse media in het leven hebben geroepen na de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Ook in Duitsland zijn er gelijkaardige initiatieven gelanceerd.
Waarschuwing
Als twee media bevestigen dat een gesignaleerd bericht fout is en dat kunnen bewijzen met een link naar een artikel, krijgen de gebruikers een banner met een waarschuwing te zien waarop staat dat twee factcheckers het bericht in twijfel trekken. Het bericht zal evenwel niet verwijderd worden.
Op 23 april vindt de eerste ronde plaats van de Franse presidentsverkiezingen. Twee weken later, op 7 mei, wordt de opvolger van François Hollande verkozen.