Haar zoals in Final Fantasy XV zag je nooit eerder in andere games
Gamers kregen donderdag tijdens een evenement in Parijs een voorstelling van de komende Final Fantasy XV. Als er één ding is dat de genodigden onthouden hebben, is dat game-ontwikkelaar Square Enix doodserieus is over haar.
In de afgelopen jaren hebben franchises uit het Westen zoals Call of Duty de verkoop gedomineerd. Japanse games verging het echter niet goed. "Als Final Fantasy XV het niet goed doet, moeten we misschien wel stoppen met console games," zei Tabata, co-director van FFXV aan de website Kotaku.
Dus moet Final Fantasy XV het goed doen en de manier waarop het moet gebeuren, is haar. Haar realistisch weergeven klinkt simpel maar dat is het allerminst. Haar renderen en animeren is namelijk een tijdrovend werkje. "Als je haar ziet dat er prachtig uit ziet, en dan heb ik het niet over het kapsel, dan weet je dat er heel wat serieus werk in is gestoken."
Ter illustratie geeft WIRED het voorbeeld van Ariel uit De Kleine Zeemeermin. Aanvankelijk moest het haar van Ariel krullen maar dat was praktisch onmogelijk in die tijd. Toen Square Pictures in 2001 een CGI film maakten van Final Fantasy (The Spirits Within) duurde het bijna vier jaar en 150 miljoen dollar om de film af te werken. Een groot deel van de tijd en het budget werd gestoken in het haar van het hoofdpersonage. De 60.0000 haren moisten frame per frame gecreëerd worden.
Square Enix heeft altijd veel belang gehecht aan het haar van de personages in de games. Voor Final Fantasy II dat al in 1988 verscheen, werden karakter portretten gemaakt met gedetailleerde lokken, een opvallend kenmerk in die tijd.
Final Fantasy II uit 1988
Final Fantasy XIII uit 2010
En zoals het er in Final Fantasy XV uit zou moeten zien:
Final Fantasy XV werd al in 2006 aangekondigd en zal de eerste Final Fantasy zijn die op de next-gen consoles PlayStation 4 en Xbox One beschikbaar zal zijn. Wanneer het spel exact zal uitkomen, is nog onbekend.