Helft bedrijven zet extra in op interne opleidingen

Werkgevers gaan steeds meer eigenhandig op zoek naar geschikte profielen voor knelpuntvacatures. Zo investeert iets meer dan 50% van de bedrijven in de opleiding en vorming van hun medewerkers.
door
Xavier
Leestijd 2 min.

De vele berichten van collectieve ontslagen van de laatste tijd schetsen een negatief beeld van de Belgische arbeidsmarkt, maar frappant genoeg heeft een kwart van de Belgische ondernemingen nog steeds moeite om geschikte werknemers te vinden. Dat blijkt uit een enquête van HR-bedrijf ManpowerGroup. De situatie bleef het afgelopen jaar zo goed als ongewijzigd, wat de Belgische ondernemers gemotiveerd heeft om zelf het heft in handen te nemen, zo blijkt.

Zo'n 51% geeft aan meer aandacht te besteden aan de interne vorming en opleiding van eigen werknemers, wat een forse stijging is tegenover de 17% van het jaar voordien. Andere populaire strategieën zijn rekruteren in niet-traditionele segmenten (48%) of het bieden van extra voordelen (38%) en betere loonvoorwaarden (29%). Opvallend is dat drie op de tien bedrijven zijn heil zoekt in outsourcing.

Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven moeite hebben om bepaalde posities op te vullen. Meer dan een kwart van de werkgevers verwijst naar een tekort aan geschikte sollicitanten en het gebrek aan technische vaardigheden. De kandidaten voor de gezochte profielen beschikken in 17% van de gevallen ook niet over voldoende ervaring of sociale vaardigheden (16%).

De meest broodnodige vacatures zijn zo goed als dezelfde gebleven in vergelijking met een jaar geleden. De lijst wordt aangevoerd door geschoolde arbeiders, gevolgd door chauffeurs en technici. Daarna komen de administratieve medewerkers, commerciële profielen en salesmanagers. Ook IT'ers blijven goed in de markt liggen. Nieuwkomers in de top tien zijn artsen en verplegend personeel.