Helft van Brusselse speedpedelec-gebruikers nam voorheen de auto
Brussel Mobiliteit heeft in samenwerking met studiebureau Tridée en fietsorganisatie ProVelo voor het eerst een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van de speedpedelec voor verplaatsingen in Brussel en de rand. Iets meer dan de helft van de speedpedelec-gebruikers (50,5 procent) geeft aan dat ze de auto hebben ingeruild voor dit nieuwe vervoermiddel. Het huidige aantal snelle fietstochten met de speedpedelec, een elektrische fiets die snelheden tot 45 km/u haalt, van en naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt geschat op ongeveer 600 per dag, maar de Brusselse mobiliteitsstudie ziet zelfs een potentieel van meer dan tienduizend dagelijkse verplaatsingen. Als duurzaam alternatief voor reizen van gemiddeld 25 kilometer rond Brussel kan de speedpedelec voor een heuse modal shift zorgen en een vervanger worden van de auto.
De speedpedelec-gebruikers geven aan dat ze in de stad gemiddeld 30 km/u rijden en dat het liefst op een afgescheiden fietspad doen. De studie toont aan dat 29,8 procent van de ongevallen plaatsvinden of nipt vermeden worden op een kruispunt of een rijweg. Daarom is het verrassend dat de meeste ongevallen, namelijk 31,9 procent, zich voordoen op afgescheiden fietspaden. Dit betekent dat vrijliggende fietspaden niet vrij zijn van conflicten met auto's, zoals het ongeoorloofd parkeren, verlaten van een garage of oprit en onverwacht openen van de deuren. "Het is dus belangrijk ook de andere weggebruikers vertrouwd te maken met dit nieuwe vervoermiddel, zijn kenmerken en risico's", stelt Brussel Mobiliteit.
bron: Belga