Herbruikbare zakken leiden tot meer junkfood
Het onderzoeksteam onderzocht de impact van de herbruikbare zak. De onderzoekers analyseerden daarvoor data van supermarkten en voerden hun eigen experimenten uit. Een van de eerste dingen die ze bekeken was één supermarkt in Californië tussen 2005 en 2007. Plastic en papieren zakken waren toen nog vrij verkrijgbaar, maar klanten die hun eigen tas meebrachten werden beloond met drie dollarcent. De onderzoekers namen de trouwste klanten onder de loep en bekeken of er een verschil was in hun aankoopgedrag als ze de herbruikbare tas niet bij zich hadden.
Uit het onderzoek blijkt dat mensen met een herbruikbare zak meer bioproducten kochten, maar zich ook vaker lieten verleiden door snoepjes en junkfood. Winkelaars met een stevige boodschappentas kochten 13,3% meer natuurvoeding. De kans dat ze zichzelf trakteerden op iets ongezond steeg daarnaast met 7,3%.
Een mogelijke verklaring voor dat gedrag is dat de herbruikbare tas aanzet tot 'weldadig' gedrag, waardoor de klant eerder gezonde producten koopt. Dankzij dat goede gevoel zal de winkelaar zich ook sneller iets ongezond veroorloven. Het verschil is dat de natuurvoeding andere producten vervangt, terwijl de ongezonde kost een extraatje is.
Rijk zullen de supermarkten er echter niet van worden. De onderzoekers berekenden dat shoppers gemiddeld 0.0191 dollar meer uitgaven aan natuurvoeding en 0.26 dollar aan het extraatje. De gedragswijziging werd trouwens niet bij alle groepen vastgesteld. Ouders met kinderen in huis slaagden erin het snoep te laten liggen.