Hier wordt u zot van
Dat blijkt uit een grootschalige bevraging bij 1.475 Vlamingen op initiatief van Radio 2. Voor ruim 40% vormen de agressieve verkoopmethoden van callcenters een doorn in het oog. Dat ze te pas en te onpas bellen, ervaren we ook als storend.
Zilver gaat naar klantendiensten. Zo krijgt een derde kromme tenen van té uitgebreide keuzemenu's, lange wachttijden, antwoordapparaten en van het kastje naar de muur gestuurd worden.
Ook het openbaar vervoer is kop van jut. Bussen die niet komen opdagen, de stiptheid en dienstregelingen van bussen en treinen zorgen bij 30,7% voor grote frustratie.
Verder blijkt uit de enquête dat 27,4% Vlamingen de wegwerpmaatschappij verfoeien. Zo vinden we dat er te veel wegwerpproducten en -verpakkingen zijn, en zijn producten niet meer gemaakt om lang mee te gaan. Misleidende reclame en te kleine lettertjes (27,5%) vormen ook een bron van ergernis.
Kommer en kwel
Een op de vijf Vlamingen gaf ook toe dat hij het afgelopen jaar wakker heeft gelegen van zulke consumentenproblemen, en meer dan een kwart (28%) voelde zich slecht omdat een probleem niet opgelost raakte. Vrouwen en oudere mensen (55-plussers) maken zich de meeste zorgen.
Toch is het niet allemaal kommer en kwel, zo blijkt uit de bevraging. Bijna 40% zegt dat de ergernissen al bij al best meevallen. En 35% geeft aan het afgelopen jaar heel wat positieve consumentenervaringen te hebben meegemaakt.